Šíře použití betonu při realizaci staveb a výrobě stavebních dílců dnes téměř nezná hranice. Snad nejlépe to dokládá činnost jednoho z největších výrobců betonářského zboží a betonových prefabrikátů u nás, akciové společnosti ŽPSV Uherský Ostroh. Ta je již řadu let dominantním výrobcem železničních a tramvajových pražců, dále mostních dílců, protihlukových stěn, nádražních nástupišť, nosných prefabrikovaných skeletů a mnoha dalších druhů betonářského sortimentu. Výrobní tradice společnosti jsou delší než 50 let a jsou neustále rozvíjeny v souladu s nejnovějšími trendy ve stavebnictví a aktuálními potřebami trhu. V závěru října se nám podařilo spojit s obchodním ředitelem společnosti, Ing. Pavlem Janíčkem, kterého jsme se zeptali na aktuální vývoj obchodních i výrobních aktivit ŽPSV a.s.
Ten nám v úvodu řekl:
Dříve byla naše společnost ŽPSV a.s. vnímána především jako výrobce železničních a tramvajových pražců. Výroba pražců pro nás zůstává samozřejmě i nadále stěžejní, nicméně souběžně s ní se nám daří dobře rozvíjet i další oblasti naší výroby a doplňovat je o nové aktivity související s realizací betonových dílců a konstrukcí.
Co vás k tomu vede?
Je to především pokles poptávky po našem hlavním produktu – betonových železničních a tramvajových pražcích. Poptávka po tomto sortimentu se v uplynulých dvou letech snížila, a tak se tento výrobní výpadek snažíme nahradit jinými aktivitami, o které je na stavebním trhu zájem. Hledáme také nová odbytiště našich výrobků v zahraničí.
Hovoříte o nových aktivitách. Které to jsou?
Naši činnost jsme rozšířili o realizaci monolitických a kombinovaných konstrukcí. Činnost nového střediska započala v září roku 2008. Sestavili jsme tým zkušených pracovníků pod vedením pana Ondrůška. Počátečním záměrem bylo vytvořit montážně monolitické středisko, které by bylo schopno provádět nejen monolitické konstrukce, ale také kombinace konstrukcí monolitických a prefabrikovaných nebo i další stavební práce. Vznik střediska byl podpořen i tím, že máme vlastní projekční skupinu. Ta je schopna v rámci nabídky připravit investorům alternativní konstrukční řešení nebo optimalizaci konstrukce jako celku. Ve skutečnosti to znamená dokázat skloubit rychlost výstavby s optimálním technickým řešením.
Dokáží výkony tohoto střediska nahradit výpadek ve výrobě pražců?
I když se středisku daří, celý výpadek ve výrobě pražců nahradit prozatím nedokáže. Nicméně, jak již jsem zmínil dříve, hledáme možnosti uplatnění našich výrobků v zahraničí. V tomto ohledu se nám začíná dařit především v Bulharsku. Zde po několikaletém působení a počáteční nedůvěře začínáme být vnímáni jako místní stabilní firma a to nese své ovoce. Naším tradičním trhem je i Slovensko, kde máme umístěnu část svých výrobních kapacit a vyvíjíme obchodní aktivity také v Srbsku. Nyní bedlivě zkoumáme situaci v Polsku. Zde společnost OHL ŽS, a.s. vyhrála dva tendry na výstavbu železničních koridorů včetně dodávky nástupišť a protihlukových stěn a to je samozřejmě pro nás velká příležitost. V Polsku se stupňují také práce související s organizací evropského fotbalového šampionátu. I zde cítíme určitou šanci uspět s našimi dodávkami. Polský trh hodnotím velmi pozitivně. Investice jsou zde na vzestupu, mnoho peněz sem proudí z Evropské unie. Ceny prací jsou zde nižší, ale jedná se převážně o velké objemy dodávek.
Znamená to tedy, že současná krize ve stavebnictví vás zasáhla jen minimálně?
Dopady krize jsme určitě pocítili již v průběhu loňského roku. Provedli jsme řadu opatření nutných ke zefektivnění naší činnosti. Situace nás přinutila zamyslet se nad významem každého pracovního místa i nad efektivitou jednotlivých výrobních procesů. Zavedení nových výrobních aktivit, jakými jsou vytvoření střediska monolitických konstrukcí či výroba a montáž protihlukových stěn byly jen součástí mnoha dalších opatření.
Může se nově vytvořené středisko monolitů již pochlubit zdárně dokončenými realizacemi?
Určitě může. První větší stavbou tohoto typu byla výstavba Domu sociálních služeb pro seniory v Ostravě – Landeku. Zde jsme původně monolitickou konstrukci částečně nahradili konstrukcí prefabrikovanou typu sloup, průvlak, filigrán s dobetonávkou. Bylo jasné, že zakázka bude realizována v zimním období, proto jsme s tímto řešením u investora uspěli.
Neméně významným počinem bylo vítězství v soutěži na kompletní realizaci protihlukové stěny na stavbě III. železničního koridoru v úseku Mosty u Jablůnkova – státní hranice. Na této stavbě jsme využili univerzální schopnosti našeho týmu, když jsme realizovali nejen montáž protihlukové stěny, ale i její pilotové založení a zemní práce.
Na jakých zakázkách pracuje toto středisko v současné době?
Nyní realizujeme garáže v areálu společnosti Telefonica O2. Zde jsme původně celou monolitickou konstrukci přeprojektovali do prefabrikovaného skeletu. Monolitický zůstal pouze rondel a výtahové šachty, které slouží jako ztužující prvek celé stavby.
Jaký je roční obrat tohoto střediska?
Roční obrat střediska činí cca 250 mil. Kč. Středisko disponuje fundovanými inženýry a techniky. Pro zajištění dělnických profesí využíváme také dělníků z našich ostatních výrobních závodů. Další synergií je, že jsme na závodě v Liticích dobudovali vlastní armovnu. To znamená, že si vyrábíme a dodáváme zpracovanou betonářskou výztuž nejen pro vlastní výrobu ve výrobnách, ale i pro stavby tohoto střediska.
Velkou část vašeho výrobního programu tvoří i prefa segmenty pro dopravní stavitelství…
Máte pravdu. V rámci prefabrikovaných konstrukcí pro dopravní stavby bych rád vyzvedl dodávku prefabrikovaných přesýpaných obloukových mostů na nově otevřené části obchvatu Prahy mezi dálnicemi D5 a D1. Tyto mosty byly realizovány ve spolupráci s firmou ABM Mosty, což je irská společnost zabývající se realizací tohoto typu mostních konstrukcí. V loňském i letošním roce jsme pokračovali v tradici výroby mostních nosníků typu T a I (MK-T a VSTI). Z těchto prvků jsme provedli několik zajímavých mostních objektů jako je např. most na nově budovaném úseku R55 Skalka – Hulín. Neméně zajímavá, ani ne tak objemem, jako spíše technickým řešením, byla realizace rekonstrukce mostu v Mrákotíně. Most byl proveden technologií předpjaté železobetonové deskové konstrukce. V neposlední řadě bych rád zmínil výstavbu protihlukových stěn na stavbě VMO Dobrovského v Brně, kde byla naší firmou vůbec možná poprvé v ČR ve větším měřítku zrealizována protihluková stěna s pohltivostí třídy A4.
Kterou vaší stavbu z posledního období hodnotíte jako nejzajímavější?
Rád bych vyzvedl stavbu autobusového terminálu v České Třebové. Původní návrh stavby byl koncipován jako monolitická stěnová konstrukce se zastřešením z prefabrikovaných nepředepínaných nosníků tvaru T. V rámci urychlení výstavby jsme některé nosné monolitické části nahradili prefabrikáty, a tím vznikla zajímavá kombinace monolitických a prefabrikovaných částí na objektu, který slouží k zajištění dopravní obslužnosti v České Třebové.
Zdá se tedy, že budoucí směřování firmy má jasné kontury…
Jsem o tom přesvědčen. Výpadky jednoho výrobního programu se snažíme nahradit činnostmi, o které je na trhu zájem. Středisko monolitických konstrukcí je toho nejlepším důkazem. Našimi nejbližšími cíli jsou rozumná diverzifikace činností a stabilizace společnosti na minimálně současný stav. Novými výzvami je uchopení nových příležitostí na trzích v zahraničí a využití dalších synergických efektů.
Děkujeme za rozhovor
a srdečné přijetí
Ivo Románek
ŽPSV a.s.
Třebízského 207, 687 24 Uherský Ostroh
tel.: 572 419 311, fax: 572 419 308
www.zpsv.cz