Koncepce řešení
Mostní konstrukce z předpjatého betonu je celkové délky 975 m, rozpětí polí mostu je 33 + 42 + 45 + 45 + 9 x 69 + 48 + 45 + 42 + 33 m. Jedná se o spojitou konstrukci s proměnnou výškou, náběhy u pilířů. Předpětí je zajištěno kabely se soudržností i volnými kabely.
Projektant mostu navrhl moderní koncepci jedné mostní konstrukce pro oba směry rychlostní komunikace.
Šířka mezi krajními svodidly je 22,5 m.
Navržené řešení široké mostní konstrukce umožňuje rychlou a efektivní výstavbu. Pro využití tohoto řešení jsou zde vhodné předpoklady a podmínky.
V příčném řezu se konstrukce sestává ze středního komorového průřezu, který je dodatečně doplněn prefabrikovanými vzpěrami a monolitickou deskou. Toto řešení umožňuje nejenom rychlou výstavbu, ale i redukci zatížení podpěrné konstrukce během výstavby.
Protože je celá rychlostní komunikace převáděna po jedné konstrukci, je z hlediska budoucího využití přínosná změna řešení střední římsy a středních svodidel. Střední římsa a dvě pevná střední svodidla byla nahrazena oboustranným prefabrikovaným betonovým posuvným svodidlem SSŽ S97, oddělujícím oba směry rychlostní komunikace. To umožňuje v případě potřeby variabilitu řešení provozu na mostě, navíc se zvětšuje využitelná plocha na mostě.
Na základě návrhu dodavatele mostu EUROVIA CS a.s., odštěpný závod oblast Čechy střed, závod Řevnice bylo řešení mostu optimalizováno na využití nového typu výsuvné skruže.
To umožnilo eliminovat dosavadní omezení pro návrh konstrukce a pro výstavbu nosné konstrukce. Limitující pro původní návrh bylo především omezené rozpětí, které jsou schopny překlenout stávající, klasické systémy skruží. Z toho by plynula nutnost kratších polí, respektive nutnost budovat vysoké provizorní mezipodpory u středních polí s větším rozpětím apod.
Nezanedbatelná je rovněž otázka rychlosti výstavby. Čas pro výstavbu je velmi omezený a zrychlení, které umožňuje výstavba delších polí v jednom záběru, je zásadní.
Zpracování a optimalizace projektu rozsáhlé mostní konstrukce při velmi omezeném čase na projektovou přípravu přináší značné nároky na projektanta mostu, autorem projektu je Ing. Petr Novotný Ph.D., z firmy Stráský, Hustý a partneři.
Řešení objektu
Pro zjednodušení výstavby bylo rozhodnuto vybudovat nad pilíři zárodky, tj. části nosné konstrukce, které slouží k podepření přední nohy skruže. Toto řešení umožňuje ušetřit čas, zárodky se budují s dostatečným předstihem předem před výstavbou nosné konstrukce. Nosná konstrukce nad pilířem s podporovým příčníkem je velmi silně vyztužena, výrobně pracná a její výstavba by snižovala rychlost budování nosné konstrukce na posuvné skruži. Zvažována byla možnost prefabrikace těchto zárodků, nakonec byla s ohledem na problémy s manipulací zvolena betonáž na místě.
Vzhledem k velmi napjatému harmonogramu klade výstavba značné nároky na řízení stavby, hlavním stavbyvedoucím je Ing. Petr Sedlačík, stavbyvedoucím Ing. Igor Weiss.
Výstavba probíhá od konce roku 2009. Byly provedeny velkoprůměrové piloty a pilíře proměnné výšky, nejvyšší dosahují výšky 30 m. V současné době probíhá výstavba nosné konstrukce.
Souběžně s návrhem mostu se připravovalo řešení výsuvné skruže. Příhradovou skruž s horním obloukem dodala portugalská firma BERD, bednění firma DOKA.
Skruž využívá aktivní automatické předpětí, výrobcem nazývané OPS systém (organické předpětí). Zařízení eliminuje deformace, při zatížení skruže se aktivuje předpínací systém.
Využití předpětí je účinným nástrojem k úspornému návrhu ocelové konstrukce a bylo a je v ČR využíváno.
Pro návrh mostní skruže je omezení deformací vhodným způsobem zcela zásadní, pro velká rozpětí buď vycházejí již nepřijatelné deformace skruže při výstavbě, nebo by byla standardní konstrukce skruže příliš těžká a nákladná.
Závěr
EUROVIA CS, závod Řevnice disponuje v současnosti nejmodernější technologií výstavby mostů. Možnost využití výsuvné skruže na rozpětí mostních polí 69 m je ojedinělá, standardní současné systémy výsuvných skruží jsou využitelné pouze na výrazně menší rozpětí.
Protože skruž je samostatnou mostní konstrukcí podepřenou nad pilíři, navíc s vlastním systémem posunu, odpadá při výstavbě nosné konstrukce budování provizorních mezipodpor a konstrukcí podskružení, což omezuje nežádoucí zásahy do krajiny pod mostem.
Rozhodujícím limitním faktorem pro rychlost výstavby mostní konstrukce je doba tvrdnutí betonu. Větší délka každého záběru a tím i omezení počtu betonážních cyklů na délku mostu pak pochopitelně znamená rychlejší výstavbu.
To je výhodou i oproti systémům, kde je most betonován konzolovým způsobem, postupně po poměrně krátkých úsecích. Výstavba po celých polích na výsuvné skruži navíc zajišťuje vhodný statický systém při výstavbě, nevyžadující výrazné zvýšení vyztužení mostní konstrukce kvůli montážním nebo stavebním stavům odlišným od konečného statického systému konstrukce.
Je zřejmé, že pro efektivní nasazení nové generace výsuvné skruže je nezbytná dokonalá příprava spočívající ve vyřešení všech detailů, vhodné technické řešení mostní konstrukce a dokonalá organizace práce, jak při výstavbě mostu, tak při obsluze výsuvné skruže.
Výhody, které přináší vhodné technické řešení mostu v kombinaci s moderní technologií výstavby, potvrzuje výstavba mostu na rychlostní komunikaci R1.
Pro mostní konstrukce rychlostních komunikací nebo dálnic, obdobných parametrů jako má most přes Hosťovský potok, je možno využít popisovaný systém s maximální efektivitou a ekonomičností a minimem nákladů na úpravu skruže a s odladěnou rychlou technologií výstavby.
Pro mostní konstrukce odlišného tvaru nosné konstrukce se provádí úprava řešení bednění dle tvaru příčného řezu. Rozsah úprav vlastní konstrukce skruže závisí na odlišnosti tvaru nosné konstrukce.
Eurovia CS, závod Řevnice v současné době využívá dvě skruže nové generace se systémem eliminujícím průhyb skruže při zatížení.
Obě skruže disponují značnou rezervou v únosnosti pro úpravu dle konkrétní mostní konstrukce a jsou využitelné nejenom pro silniční, ale i pro železniční mosty.
Ing. Petr Klimeš
Eurovia CS, závod Řevnice
EUROVIA CS, a.s., závod Řevnice
Rybní 795, 252 30 Řevnice
tel.: 257 888 201, fax: 257 721 781
www.eurovia-z9.cz