Dálniční hraniční přechod Rozvadov na Tachovsku býval svého času největším ve střední Evropě. Fungoval až do roku 2007, kdy se Česko přidalo k zemím Schengenské dohody a hranice se sousedy fakticky zmizela. Místo se změnilo k nepoznání – zmizelo zastřešení i kontrolní budky, z bývalého parkoviště pro kamiony a celniště je dálniční odpočívka a silnice, kterou kdysi rozdělovala stopka, dnes umožňuje plynulou jízdu v dálničním standardu – tedy v rychlosti až 130 km/h. Rozvadov je nejen začátkem dálnice D5, ale i pomyslnou výkladní skříní české dálniční sítě. Pro toho, kdo cestuje autem z Bavorska, je úsek u Rozvadova tím prvním, kterým na českém území projíždí. A obráceně – poslední kilometry v Česku po D5 vedou kolem Rozvadova.

A právě tento úsek mezi kilometry 144,57 – 150,85 ve směru do Německa až na úroveň státní hranice prošel letos zásadní proměnou. Vozovka byla na konci své životnosti a po lokálních opravách vykazovala množství poruch, Ředitelství silnic a dálnic proto vypsalo veřejnou zakázku na rekonstrukci. Vítězem tendru se stalo konsorcium firem Colas CZ a Hochtief CZ, které vysoutěžený úsek D5 opravovalo od letošního června do září.

Během pokládky bylo třeba hlídat počasí.


Původní betonový kryt ­vozovky byl v tomto více než šestikilometrovém úseku postupně vyměněn. „Pokládali jsme nový cementobetonový povrch, který má oproti živičným směsím delší životnost a nižší náklady na údržbu. Navíc je i stoprocentně recyklovatelný,“ vysvětluje Petr Magera, projektový manažer Colasu CZ. Vzhledem k použité technologii museli stavaři bedlivě sledovat předpověď počasí – případný déšť by totiž práci betonového finišeru a jeho čety znehodnotil.

Nešlo ale jen o pokládku na samotné dálniční vozovce. Výměnou povrchu a celkovou úpravou prošel i sjezd z dálnice na odpočívku Rozvadov. Součástí stavby byla také výměna svodidel ve středovém dělícím pásu, výměna odvodňovacích žlabů, doplnění a případné prodloužení svodidel na krajnici, oprava kanalizace a obnova oplocení podél dálnice. Sanace se týkaly i čel propustků, opravena byla také římsa dálničního mostu, který vede přes technickou komunikaci.

Poslední kilometry D5 procházejí malebnou krajinou.


Pro Colas CZ šlo zároveň o comeback na dálniční úsek, který důvěrně zná. V roce 2016 přímo v prostoru bývalého hraničního přechodu tato společnost prováděla výměnu vozovky. Nebyl to jediný úsek D5, na jehož rekonstrukci se Colas CZ podílel. V konsorciu s firmami Berger Bohemia a ­Swietelsky stavební v roce 2020 opravoval tuto západočeskou dálnici mezi Starým Plzencem a tunelem Valík. V letech 2001–2004 pak Colas CZ stavěl část úseku D5 mezi Ejpovicemi a Černicemi.