Často není možné se stavbám v místech s nízkou únosností vyhnout, někdy se nepříznivé parametry podloží objeví až po zahájení stavby. Jedním z typických příkladů jsou stavby dálnic a silnic, které jsou stavěny ve velmi rozmanitých terénních podmínkách, přičemž právě stabilita podloží má jeden z rozhodujících vlivů na dlouhodobou kvalitu a životnost povrchu vozovky. Kromě mechanických vlastností zeminy mají na stabilitu podloží velký vliv hydraulické poměry - výška spodní vody a její kolísání, propustnost zeminy atd.

NETKANÉ GEOTEXTILIE FIBERTEX jsou jedním z materiálů, které se používají při řešení problémů s nestabilním podložím. Kvalitní netkané geotextilie jsou vyrobeny z polypropylenového vlákna, které je odolné kyselému i zásaditému prostření a zajišťuje dlouhodobou životnost i funkčnost po instalaci v podloží staveb. Tuto garanci neposkytují geotextilie vyrobené z polyesteru, který není odolný alkalickému prostředí. Polyesterové geotextilie by se neměly používat v prostředí s pH > 9.

Netkané geotextilie plní v podloží staveb dvě základní funkce: separaci a filtraci.

SEPARACE

Separace je základní způsob použití geotextilií hojně využívaný při stavbách silnic a železnic. V normách EN ISO je separační funkce definována jako "Prevence vzájemného mísení sousedních různorodých zemin a/nebo násypových materiálů použitím geotextilie."

- geotextilie zvyšuje nosnost tím, že brání úniku materiálu do podloží
- geotextilie zpevňuje a stabilizuje vrstvy štěrkopísku a štěrkodrtě
- geotextilie zajišťuje dlouhodobou stabilitu konstrukčních vrstev

Požadované vlastnosti geotextilie

Pevnost v tahu, odolnost proti průrazu a tažnost geotextilie musí splňovat nejen požadavky na separaci, ale také musí zajistit odolnost proti poškození v průběhu instalace. Charakteristická velikost otvorů v geotextilii musí být taková, aby zabránila průniku jemných frakci, přičemž propustnost vody musí být minimálně stejná jako v separovaných konstrukčních vrstvách.

FILTRACE

Filtrační funkce geotextilie slouží témuž účelu jako separační funkce, avšak za jiných okolností. V normách EN ISO je filtrační funkce definována jako "Zadržování zeminy nebo jiných částic vystavených vlivům hydrodynamických sil při současném umožnění průniku kapalin do geotextilie nebo skrze ni." Pro tuto funkci jsou geo­textilie hojně využívány při pracích na stavbě silnic a železnic, v přímořských oblastech při ochraně pobřeží proti erozi.

- geotextilie zabraňují migraci jemného materiálu do materiálu hrubého při průchodu vody zeminou
- geotextilie udržuje průtok v zemině při minimální tlakové ztrátě
- geotextilie zabraňuje prolínání částic z jednotlivých vrstev při dynamickém zatížení vyvolaném dopravou

Dále jsou popsány dva projekty, u kterých byly geotextilie použity pro separaci při stavbě dálnice M7 v Maďarsku a pro filtraci při ochraně vodní hráze - palmový ostrov Jumeirah, ­Dubai.

DÁLNICE M7 - MAĎARSKO

Dálnice M7 z Budapešti k chorvatským hranicím musela být v úseku Ordacsehi-Balatonkeresztúr stavěna na vysokých vrstvách rašeliny s velmi nízkou únosností. Hloubka rašeliniště byla obvykle 3-4  m, ale v některých místech
6-8 m. Hladina spodní vody dosahovala téměř k povrchu terénu. Očekávané sesedání náspu bylo až 100 cm a výška náspu byla 9-11 m. Celkem bylo odstraněno 186 960 m3 zeminy, základ náspu obsahoval 526 985 m3 a vlastní násep 2 943 945 m3 materiálu.

Řešení s geotextilií Fibertex

Stabilizace měkkého podloží byla řešena použitím geotextilie mezi jednotlivé konstrukční vrstvy náspu. Na extrémně špatném podloží byla geotextilie použita společně s geomříží. Celkem bylo použito 1,2 mil m2 geotextilie a 500 000 m2 geomříže. V projektu byly použity geotextilie F-2B a F-320.

PALMOVÝ OSTROV JUMEIRAH

Vlnolam, který chrání palmový ostrov, byl konstruován odlišně, než je obvyklé pro ochranu pobřeží. Stavba byla první svého druhu a bylo to vůbec poprvé, kdy byl vlnolam umístěn tak daleko do moře. Hloubka vody v místě stavby byla 8-11 m a vlnolam byl dimenzován na nejhorší představitelné podmínky včetně stoleté bouře a vlivu globálního oteplení. Hráz vystupuje 4 m nad hladinu moře při velmi nízkém odlivu a přílivu.

Konstrukce vlnolamu

Na dně moře byla z písku vytvořena vyvýšenina a do moře byly spuštěny balvany o hmotnosti cca 1 tuna. Na venkovní straně hráze byla uložena vrstva balvanů o hmotnosti 1-4 tuny, které byly spuštěny do oceánu pomocí plovoucích jeřábů a umístěny za pomoci speciálně vycvičených potápěčů. Na vrstvu těchto menších balvanů byly umístěny dvě vrstvy vytvořené z balvanů o hmotnosti téměř 6 tun.

Na hráz vytvořenou z balvanů byla z vnitřní strany instalována geotextilie Fibertex. Geotextilie byla navinuta na ocelový trn, aby se zabránilo plavání geotextilie během instalace. Finální umístění a instalaci geotextilie provedli potápěči. Pásy geotextilie byly uloženy s potřebným přesahem a sešity, aby se zamezilo jakémukoliv průniku písku, který tvoří vnitřní část hráze. Na geotextilie byl napumpován písek a štěrk, aby se geotextilie na místě zafixovala. Nakonec byl ze dna moře napumpován na hráz písek, který na vnitřní straně hráze vytvořil pláž.

Celkem bylo k vytvoření hráze použito 4 888 000 m3 balvanů, přes které byla uložena geotextilie F-650M. Tento typ geotextilie splňoval náročné požadavky na mechanické i hydraulické parametry. Po uložení geotextilie začala nepřetržitě pracovat plovoucí rypadla a přemístily úctyhodných 92 234 000 m3 písku a vytvořily tak konečnou podobu hráze.

Z příkladů je vidět, že geotextilie Fibertex jsou tím pravým řešením nejen pro klasické stavby silnic ale i pro náročnější projekty. Unikátní výrobní proces vpichování zajistí pevné a zároveň elastické propojení mezi vlákny. Díky tomu geotextilie Fibertex vyhovují požadavkům i na náročné aplikace.


Fibertex, a.s.
Průmyslová 2179/20, 568 23 Svitavy,
tel.: 461 573 211, fax: 461 533 902

e-mail: info@fibertex.com, www.fibertex.com