Akciová společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava je jedničkou v Moravskoslezském kraji v oblasti pozemního, dopravního a inženýrského stavitelství. Firma se zabývá výstavbou a rekonstrukcí dálnic a silnic všeho druhu - z těch nejznámějších staveb můžeme připomenout dálnici D5 nebo rychlostní komunikaci R35, R48, I/11. Nyní se firma velkou měrou podílí také na výstavbě dálnice D47. V uplynulých dnech naše redakce navštívila generálního ředitele společnosti, pana Ing. Tomáše Vítka, MBA a požádala jej o krátký rozhovor.

Pane řediteli, od našeho posledního setkání při příležitosti otevření mimoúrovňové křižovatky v průmyslové zóně Třinci - Balinách uplynul již rok. Je proto mou povinností se vás zeptat, co nového se za tuto dobu událo ve vaší firmě?

V průběhu července loňského roku došlo k odprodeji zbylých podílů drobných akcionářů společnosti majoritnímu vlastníku - firmě EUROVIA CS. Logický proces, který započal již v roce 1998 kapitálovým vstupem tehdejších Staveb silnic a železnic byl tak dokončen. Představenstvo společnosti EUROVIA CS na svém zasedání v září 2009 rozhodlo o fúzi společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava a.s. do firmy EUROVIA CS. Z naší provozní činnosti bych pak zmínil otevření stavby I/47 Severní spoj, která byla dokončena a slavnostně zprovozněna v listopadu loňského roku. Jedná se vlastně o další přivaděč na dálnici D47 a to z ulice Mariánskohorské.

Kdy konkrétně má dojít ke zmíněné fúzi a co pro vás tento akt znamená fakticky?

Fúze započala 1. 1. 2010 a bude ukončena 30. 6. 2010. Od 1. 7. 2010 se pak součástí společnosti EUROVIA CS stává nově vzniknuvší závod 16 - Ostrava. Z hlediska majetkového jsem vše vysvětlil v předchozí otázce, organizačně dojde v podstatě ke změnám v názvosloví pozic - ze závodů budou sektory, z odborných ředitelů mí náměstci a já budu působit v pozici ředitele závodu. S dalšími personálními změnami nepočítáme - již loni došlo k rozsáhlé restrukturalizaci společnosti, kdy jsme i vzhledem k celosvětové hospodářské krizi snížili počet zaměstnanců z 550 na 400.

Jaké stavby, na kterých jste se v uplynulé době podíleli, byly dokončeny a na čem pracujete v současné době?

Kromě již zmiňovaného Severního spoje jsme dokončili mosty, MZK a živice na stavbě Spojky S1 v Opavě pro Skansku, pro Povodí Odry jsme provedli Úpravu Moravice v Břidličné a Úpravu Bílovky v Bílovci, pro Dopravní podnik Ostrava pak kompletní rekonstrukci tramvajových Frýdlantských mostů. K dalším dokončeným stavbám patří - Oprava silnice II/483 v Čeladné, Rekonstrukce ul. Lidické v Třinci, Oprava mostu v Mladecku, Oprava povodňových škod na silnici I/57, Lávka přes Ostravici ve Frýdku-Místku. Dále jsme dokončili výstavbu nového mostu přes železniční trať ve Studénce.

V současnosti jsme kromě dvou nosných zakázek - dálnice D47 - Bohumín - st. hranice a I/11 Mokré Lazce zahájili výstavbu části kanalizace Čistá Olše (úsek Návsí, Jablunkov, Mosty u Jablunkova), chystáme se i na další kanalizaci v Kravařích. V rámci koncernu EUROVIA CS realizujeme část komunikace a 12 mostů na stavbě rychlostní komunikace R1 u Nitry, což je velký slovenský PPP projekt. Dále realizujeme opravy komunikací pro Správu silnic Moravskoslezského kraje, opravu komunikace 8. Pěšího pluku pro Frýdek - Místek, připravujeme se na zakázky, které jsme získali v Karviné a Havířově. Dále chystáme nabídky do soutěží na opravu Přednádražního prostoru v Ostravě - Svinově a komunikace Českobratrská, kde bychom rádi pracovali.

Jak vidíte současnou situaci na trhu v oblasti dopravních staveb a jaká jsou vaše očekávání do budoucích let?

Situaci považuji za velice složitou a bude záležet na nové politické reprezentaci, která vznikne po květnových volbách, jakým způsobem se k další výstavbě dálnic a rychlostních komunikací postaví. V současnosti je velké množství staveb, které jsou připravovány - projektuje se dokumentace pro územní rozhodnutí, stavební povolení, případně probíhají výkupy. Na tyto stavby však nejsou peníze ani v evropských fondech ani ve státním rozpočtu. Jedním z řešení je PPP projekt - kombinované financování veřejného a soukromého sektoru. Příkladem je u našich slovenských sousedů již zmiňovaná rychlostní komunikace R1.

Děkujeme za rozhovor
Ing. Jiří Zahradnický


Rekonstrukce náměstí v Novém Jičíně

Stavba byla rozdělena do dvou etap. Celkové náklady stavby byly ve výši 60 114 tis.Kč. První etapa zahrnovala všechny prostory podloubí včetně jejich schodišť, a to všech čtyř stran Masarykova náměstí spolu s podloubími přilehlých ulic a probíhala od dubna do srpna roku 2008. Druhá etapa probíhala od ledna do srpna 2009 s ohledem na uskutečnění tradičních městských slavností, a to první zářijovou sobotu.

V první etapě rekonstrukce náměstí byly realizovány stavební práce především v prostorech podloubí měšťanských domů orientovaných směrem do náměstí, včetně loubí přilehlých ulic. V rámci rekonstrukce byl zcela obnoven dlážděný povrch loubí z indického pískovce a žulových schodišť, rehabilitovány byly patky pilířů a instalován nový systém veřejného osvětlení, včetně nového městského mobiliáře. Ve druhé etapě rekonstrukce náměstí se prováděla většina stavebních prací především na centrální ploše náměstí. Byl proveden hlavní řád kanalizace v centrální ploše náměstí a rozvody vodovodního potrubí a elektrických sítí pro osvětlení centrální plochy a celková rekonstrukce centrální plochy včetně pokládky dlažby s graficky znázorněnou cestou, která náměstím staletí úhlopříčně vedla. V ploše bylo provedeno nasvícení morového sloupu, nová kašna s replikou Sv. Mikuláše, dále byla vybudována nová fontána času včetně rozvodu vody a technologického zajištění. Celková rozloha dlážděných ploch je 14 710 m2 a to z indického pískovce v podloubí a loubí kupeckých domů a z žuly mrákotínského typu v předloubí a centrální ploše náměstí.

Revitalizace obvodové komunikace městské památkové zóny Místek

Jedná se o rekonstrukci ul. 8. Pěšího pluku ve Frýdku-Místku, která bude přebudována na bulvár městského typu s výrazným podílem parkovacích míst, pěších ploch a městské zeleně. Součástí stavby je vybudování nové kanalizace, VO a přeložky inženýrských sítí. Stavba byla zahájena 29.6.2009, termín dokončení je 26.6.2010. Výstavba probíhá ve třech etapách tak, aby byl zachován provoz po celou dobu výstavby. Investorem stavby je Magistrát Frýdku-Místku, zhotovitelem jsou ODS-Dopravní stavby Ostrava, a.s. Objem zakázky je 84 494 tisíc Kč bez DPH. Práce jsou prováděny ve 3 etapách, kdy každá je rozdělena na 2 podetapy a probíhají na frekventované ulici v centru Místku v sousedství Městské památkové zóny. V současné době jsou dokončeny I. a II. etapa výstavby a realizuje se třetí etapa. Dokončením rekonstrukce dojde k vytvoření cca 300 nových parkovacích míst, včetně vybudování autobusových zastávek pro městskou a příměstskou dopravu.

Okružní křižovatka a odvodnění komunikace v obci Čeladná

Jedná se o dvě související stavby a to "Silnice II/483 odvodnění komunikace Čeladná" a "Silnice II/483 okružní křižovatka Čeladná". Termín výstavby: zahájení 11/2008, ukončení 11/2009
Cena stavby: cca 35 mil. Kč včetně DPH
Investor stavby: Správa silnic moravskoslezského kraje p.o., Ostrava
Rekonstrukce silnice II/483 obsahuje vybudování okružní křižovatky v místě křížení s místními komunikacemi při vjezdu do centra obce od Frýdlantu n. Ostravicí, jejíž vybudování je nutné vzhledem k narůstající intenzitě dopravy. Součástí rekonstrukce silnice je taktéž vybudování odvodnění silnice procházející obcí a svedení dešťových vod kanalizací podél komunikace, které doposud nebylo řešeno a docházelo k zaplavování sousedních pozemků a nemovitostí. Odvodnění probíhající silnice II/483 v obci je řešeno štěrbinovými žlaby napojenými v místě nové okružní křižovatky do budované kanalizace. Náročnost provádění stavby je v kolizích se stávajícími inženýrskými sítěmi a pracností uvedeného tech. řešení. Okružní křižovatka je budována za nepřetržitého silničního provozu.


ODS - Dopravní stavby Ostrava, a. s.
Starobělská 3040/56
704 16 Ostrava-Zábřeh
tel.: 596 709 111, fax: 596 709 344
e-mail: ods@ods-dso.cz
www.ods-dso.cz