Za sebou má ale mezinárodní společnost, která se výrobou betonových tašek zabývá již od roku 1920, s výrobními závody v Maďarsku a na Slovensku. Na trh se střešními systémy nyní dodává pět typů tašek v mnoha barevných odstínech a s cenami, které jsou pro české zákazníky velice zajímavé. Požádali jsme proto o rozhovor jednatele MEDITERRAN CZ,
Ing. Pavla Suchánka, a zajímalo nás, jak se společnosti daří a co nového chystá pro rok 2010.

Pane inženýre, jak jste spokojen s vývojem společnosti MEDITERRAN CZ v České republice?

Nemůžeme si stěžovat. Oproti ostatním dodavatelům střešních systémů jsme zatím stále ne příliš velkou firmou, ale rosteme, a to je podstatné. Když jsme před necelými třemi lety začínali, nevědělo se o tomto výrobku v Čechách vůbec nic. Znalo ho jen pár obchodníků kolem slovenských hranic, takže náš první rok byl víceméně seznamovací. Po zhruba 3 letech už můžeme říct, že povědomí o této krytině mezi prodejci střešních materiálů narůstá a my se pomalu dostáváme nahoru. Na trhu s betonovou krytinou jsme po prvním roce činnosti zabírali jen asi 1 % a vloni to bylo již více než 6,5 %. Přestože loňský rok byl pro stavebnictví a ekonomiku celkově špatný, zaznamenali jsme v prodeji výrazný nárůst a podařilo se nám již u zákazníků dosáhnout určitého renomé. Takže jsme zatím s vývojem společnosti opravdu spokojeni.

Mohl byste našim čtenářům říct něco o mateřské společnosti MEDITERRAN?

Zakladatel firmy, Kalmán Mészaros, se výrobou tašek na betonovém podkladu začal zabývat již v roce 1920 v obci Neded na Slovensku a ručně vyráběné tzv. "Meszárošové tašky" už téměř 90 let zdobí střechy domů v okolních regionech. V roce 1995 navázal na rodinnou tradici Vilmos Mészaros a v městě Bóly v Maďarsku postavil první továrnu s poloautomatickou linkou. Tím se zrodil MEDITERRAN. Následovala továrna ve slovenských Vlčanech a vloni další továrna nedaleko Budapešti. V současnosti se již výrobní technologie vypracovala až k plnoautomatické výrobě tašek dosahující evropskou úroveň. Obchodní zastoupení společnosti se kromě Maďarska a Slovenska rozšířila také do Chorvatska, Rumunska a do České republiky.

Jaké typy tašek nabízíte a mohl byste nám je trochu více přiblížit?

V současnosti nabízíme pět typů střešních krytin. První z nich je Standard v barvě červené a hnědé, což je krytina cenově nejpřijatelnější. Přestože se jmenuje Standard, je to taška s dvojnásobnou povrchovou úpravu akrylátovým nástřikem. Vloni jsme tento střešní systém doplnili ještě o Standard Vlčanku. Vlčanka je bronzově skořicová, má taktéž dvojnásobný povrchový nástřik, který je ale dělán trochu jiným způsobem, takže se nám podařilo její cenu stlačit až na samotné dno. V porovnání s ostatními je o 30 % levnější než nejlevnější srovnatelná krytina na českém trhu. Je to prostě taška dělaná speciálně do doby krize, kdy zákazníci mají hlouběji do kapsy. Druhým typem tašek je Danubia, která je zároveň nejrozšířenější a nejprodávanější. Dělá se ve čtyřech odstínech jako cihlově červená, višňově červená, hnědá a antracitová. Tato krytina je ošetřena povrchovou úpravou ColorSystém, který zabezpečuje esteticky hladký povrch, stálost a intenzitu barev a větší odolnost proti opotřebení. Barvy jsou také trochu sytější, svěžejší a tónově hlubší, než je tomu u Standardu. Přesto jsou i tyto tašky o asi 17 % levnější než jiné srovnatelné tašky na trhu. Třetím typem tašek je Coppo. Coppo je krytina s větší střední vlnou, která svým charakterem inklinuje spíše ke středomoří. Řadí se spíše do luxusní kategorie a vyrábí se ve čtyřech odstínech. Terracotta je červenohnědá a je jediná, která má jednobarevný nástřik. Ostatní tři odstíny jsou jakoby stříkané. Antická červená je nástřik, který evokuje patinu stáří a říká se mu proto také památková červená. Venezia a Ferrara mají na povrchu různé prskání. Obecně lze říct, že Coppo je krytina, která se nehodí na každou střechu a dobře vypadá především na stavbách typu bungalovů. Je zajímavé, že v této kategorii jsou nejprodávanější právě Venezia a Ferrara, které jsou zároveň nejdražšími. Čtvrtým typem krytiny je ­Rundo, což je zdvojená bobrovka s drážkou. Začali jsme ji v Čechách prodávat hned v roce 2007 a tato krytina je až nečekaně prodejná. Betonová bobrovka se v Čechách nikdy v nějakých velkých objemech neprodávala, takže jsme tím byli velice příjemně překvapeni. Možná je to dáno její drážkou, takže spotřeba tašek je mnohem menší než obvykle, zatížení střechy je tím také mnohem menší a cenově je o polovinu levnější než klasická bobrovka. Přitom vzhled střechy ze země je k nerozeznání od bobrovky klasické. Vyrábíme ji v odstínech cihlově červené, višňově červené a antické červené. Pátým typem krytiny, kterou dodáváme je Zenit. Je to obdélníková krytina bez vykrojení a nabízíme ji v barvě černé, cihlově červené a antické červené (památkové). Od nového roku nabízíme ­Zenit také v provedení Břidlice, což je vlastně klasická černá Zenitka s plastickým povrchem, která vypadá jako štípaná břidlice.

Jakou povrchovou úpravu používáte na jednotlivé typy tašek a jaký je mezi nimi rozdíl?

Kromě Standardu dodáváme všechny další čtyři typy tašek s povrchovou úpravou ColorSystém, což je to nejšpičkovější, co se nyní na trhu barev na beton nabízí. Rozdíl mezi povrchovou úpravou Standardu a ColorSystému spočívá v použití typu barev na jednotlivé nástřiky. První nástřik tašky Standard se provádí na mokrou stranu, taška jede do komor k vytvrzení a po jejím vyjetí z komor se toutéž barvou provede druhý nástřik. ColorSystém používá jiný typ barvy na stranu mokrou a jiný pak pro druhý nástřik. Struktura celkové povrchové úpravy i vzhled vrchní vrstvy je tím trochu jiný, její vlastnosti jsou lepší, ale cenově je pak logicky také trochu dražší.

Jaké dáváte na své produkty záruky?

Na všechny své výrobky poskytujeme záruku 30 let. Životnost betonových tašek se ale odhaduje až na 80-100 let. Beton totiž dozrává stále a čím je starší, tím je pevnější. Pro nás, jako prodejce, to není moc dobrá zpráva, ale zákazníci jsou s tím určitě spokojeni... :-)

Dá se říci, na které typy staveb se hodí jednotlivé typy tašek?

Jak jsem řekl již dříve, Coppo se hodí spíše na jižanské stavby s menšími sklony bez podkroví, samostatně stojící v pěkném terénu. U ostatních typů tašek záleží opravdu pouze a jen na vkusu zákazníka.

Mohl byste jmenovat alespoň některé referenční stavby z poslední doby?

Zajímavou referenční stavbou by mohlo být satelitní městečko Syrovice na jižní Moravě u Brna., na které jsme dodávali tašky již v roce 2007. Větší objemy tašek jsme dodávali na předměstí Chomutova, kde se stavělo asi 20 domků. Následovala satelitní městečka kolem Prahy nebo Mělníka, Rundo jsme dodávali třeba na zámek Štemplovec na severní Moravě nebo na výstavbu rodinných a bytových domů v Černé Hoře u Blanska.

Plánujete kromě tašky Zenit břidlice ještě nějakou další novinku pro letošní rok?

Zenit břidlici jsme poprvé vystavovali na výstavě Střechy Praha 2010 a je to novinka letošního roku. Na veletrhu IBF 2010 v Brně k ní přibude ještě další novinka, a sice Danubia.EVO se zcela novou povrchovou úpravou. Bude asi o 10 % dražší, opět ji budeme dodávat ve čtyřech odstínech a můžu prozradit již teď, že její barvy jsou opravdu skvělé. Navíc povrch této tašky je absolutně hladký. Nemyslím tím jen to, že je lesklejší než obvykle, ale také hladkost jako takovou, kdy taška je bez jakýchkoliv pórů.

Jaké jsou vaše dodací termíny a kde lze vaše výrobky koupit?

Se všemi našimi smluvními partnery máme dohodnuté dodací termíny do 14 dnů. To je ale opravdové maximum. Většinou se nám daří dodat tašky do 5-6 dnů. Jsme velice dobře zásobeni a dodávky nejsou problémem. A kde lze naše produkty koupit? Nejjednodušší pro zákazníka bude, pokud se podívá na naše webové stránky www.mediterrancz.cz, kde je celá obchodní síť našich prodejců a vybere si pro něj tu nejbližší prodejnu. Spolupracujeme prakticky se všemi obchodníky na českém trhu, ať již se jedná o specialisty na střechy nebo o velkoobchody se stavebním materiálem. Obchodní síť je opravdu široká a naše smluvní partnery najdou zákazníci prakticky v každém okrese.

Jak vidíte vyhlídky letošního roku i svou další perspektivu?

Věřím, že letošní rok bychom měli jít z hlediska obratů opět nahoru. Zatím jsme ještě stále velice mladou firmou, takže je to logické. Obecně lze říct, že pokud se má jakákoliv společnost na trhu dobře uchytit a slušně fungovat, měla by v prvních pěti letech vykazovat stálý růst, a to bez ohledu na vnější podmínky. A to ne v řádu procent, ale spíše v řádu desítek procent. Takže i my letos plánujeme další nárůst. Věřím, že by se nám to díky širokému sortimentu výrobků, jeho vysoké kvalitě i velice přijatelným cenám mohlo podařit. Nemáme tendenci stát se leadrem trhu, ale chtěli bychom náš podíl v procentech na českém trhu s betonovou krytinou co nejrychleji dostat na číslo dvouciferné.

Děkujeme za rozhovor a přátelské přijetí.
Ing. Miroslav Bindač


Mediterran CZ s.r.o.
Vídeňská 264/120b, 619 00 Brno
tel.: 547 122 120, fax: 547 122 121
e-mail: obchod@mediterrancz.cz www.mediterrancz.cz