Vše nasvědčuje tomu, že za dobu své existence procházela plynulým vývojem a postupem času se z ní stala prosperující společnost, která je schopna nabídnout ve svém oboru komplexní služby širokému spektru zákazníků. O rozhovor a menší bilancování uplynulých let jsme proto požádali toho nejpovolanějšího, jednatele společnosti, pana Vladimíra Gleicha.

Pane Gleichu, jaké byly začátky společnosti a jak jste spokojen s její současnou pozicí na trhu?

Společnost Alumont plast s.r.o. jsem založil v Ostravě - Porubě v roce 1999. Zkušenosti s tímto druhem podnikání jsem měl již z předchozích let, neboť jsem byl společníkem firmy se stejným zaměřením. Dohodli jsme se ale na rozdělení bývalé firmy a oba jsme si založili své vlastní. Začínal jsem tehdy s 5 zaměstnanci a společnost Alumont plast s.r.o. byla na začátku činnosti cíleně orientována z 50 % na výrobu hliníkových prvků, fasád, oken a dveří a z 50 % na výrobu plastových prvků od společnosti ­REHAU. Během let jsme se uchytili na trhu, začali mít stále více zakázek a vybudovali si stabilní pozici v Moravskoslezském kraji. Požadavky stavebního trhu se postupně měnily a my jsme byli nuceni na tento vývoj reagovat. Výroba se tak postupně překlápěla z větší části k výrobě plastových prvků a nyní se již věnujeme pouze těmto produktům. Obrat společnosti v 1. roce jejího fungování byl 6 mil. Kč. Stále ale rostl a v posledních třech letech jsme vždy překročili hranici 110 mil. Kč. Rok 2009 byl pro nás významný také tím, že se nám podařilo překročit obrat, od založení společnosti, ve výši 700 mil Kč. Pro svou práci využíváme z velké části kmenových zaměstnanců. Dnes jich máme 58 a v této fázi vývoje trhu neplánujeme další navyšování tohoto počtu. Jsme středně velká společnost, což má své výhody, se snahou prosadit se v regionálním měřítku. Zatím se nám to daří a můžeme být proto spokojeni.

Mnoho firem mělo v roce 2009 dost problémů. Zdá se, že vy jste jej přežili bez úhony...

Rok 2009 byl velice specifický. Tato jeho specifičnost začala již vlastně na sklonku roku 2008, kdy naše hospodářství začalo být ovlivněno celosvětovou hospodářskou krizí. Stavební trh na tento fakt zareagoval tím, že poptávka po okenních prvcích byla daleko nižší, jelikož celá stavební výroba se dostala do propadu. Abychom byli schopni alespoň tomu zbytku trhu nabídnout to, co potřeboval, byli jsme nuceni podstatně zvýšit svou aktivitu i podstatně snížit ceny našich výrobků. Tímto způsobem se nám podařilo naplnit výrobu řádově na 90 % a tím si udržet celé portfolio svých stálých zákazníků. Dokonce se nám podařilo najít i zákazníky nové, což považuji za pozitivum roku 2009. Já, jako její majitel, jsem se z tohoto vývoje poučil zejména v tom, že je třeba dál hledat nové cesty k zákazníkovi, který tady bude i v roce 2010. Jsem přesvědčen, že pouze nadstandardními a doplňkovými službami, které konkurence nenabízí, bude nadále možné si zákazníka získat a udržet.

Co vše nabízíte a kdo jsou dodavatelé komponentů vašich výrobků?

Nabízíme kompletní sortiment plastových výplní stavebních otvorů, čili okenní i dveřní prvky ve všech modifikacích. Věnujeme se také výrobě atypických zimních zahrad zcela dle přání zákazníka a ve své nabídce máme i fasádní systém, který je alternativou ke konstrukcím na bázi hliníku, oceli a jiných materiálových kombinací. Od začátku své činnosti pracujeme s německým profilovým systémem REHAU, který se na trhu řadí mezi absolutní špičku. Pro výrobu oken používáme pětikomorové systémy ­REHAU - Brillant Design a REHAU - ­Euro Design 70, pro výrobu dveří systém REHAU - Brillant. Absolutní novinkou letošního roku v okenních systémech je REHAU - Geneo, který nabízí hodnoty tepelné izolace Uw=0,73 W/m2K. Naším dodavatelem izolačního skla je firma VEHA z Frýdku-Místku a kování máme od firmy ROTO z Nového města na Moravě. Jak je vidět, všechny komponenty pro výrobu oken a dveří jsou na té nejvyšší možné úrovni.

Řekněte nám, prosím, trochu více o letošní novince, sytému REHAU - Geneo. A je to jediná novinka, kterou pro letošek chystáte?

Profilový systém REHAU - Geneo je prvním profilem na bázi sklovláknitého kompozitu, který vytváří ultrastabilní profil bez nutnosti použití ocelové výztuže. Okno s modelem středového těsnění a integrovaným termomodulem dosahuje vynikající hodnoty tepelné izolace Uw=0,73 W/m2K při použití skla Ug=0,5 W/m2K. Tato okna jsou proto primárně určena pro nízkoenergetické a pasivní domy. Nejvyšší stabilita a pevnost v kroucení nastavují zcela nová kritéria u systémů okenních profilů. S okny ­Geneo lze navíc dosáhnout hodnoty hlukové izolace až třídy TZI 5 a třídy odolnosti proti vloupání WK 3. Materiál RAU-FIPRO, ze kterého je systém vyroben, je výsledkem 60-letého působení firmy REHAU v oblasti vývoje a inovací a je využíván i v leteckém průmyslu nebo třeba u automobilů F1. Naší další velkou novinkou je obchodní spolupráce se slovenskou výrobní společností ­NOVES Spišská Nová Ves. Po zkušenostech z loňského roku jsme zjistili, že náročný trh si žádá ještě širší sortiment profilových systémů a jejich doplňků, než jsme doposud nabízeli. Touto spoluprací chceme proto rozšířit náš současný sortiment o profilový systém ALUPLAST ve všech jeho modifikacích, ať již se jedná o pětikomorové, šestikomorové nebo osmikomorové systémy.

Kdo jsou vaši největší odběratelé?

Podle posledních ekonomických čísel se naši odběratelé dělí do dvou skupin. První z nich jsou tzv. velkoobjemové zakázky. Jsou to dodávky pro výměnu a sanaci okenních prvků v panelových domech a také dodávky pro velké stavební firmy, které je využívají pro výstavbu velkých bytových komplexů nebo komerčních staveb. Druhou skupinu zákazníků nazýváme rodinný trh a jedná se zde o zakázky pro soukromé investory. Mohou to být jednotlivci, kteří renovují nebo staví svůj vlastní dům nebo i stavební firmy, stavějící řadové domky a satelitní městečka na okrajích měst. Důležité jsou pro nás samozřejmě obě skupiny odběratelů, ale rodinný trh je nosnou částí naší výroby.

Proč tomu tak je? Spíše bych očekával, že se budete snažit o velkoobjemové zakázky.

Ve velkoobjemových zakázkách nemůžeme ve většině případů s velkovýrobci oken soutěžit. Pro zakázky rodinného trhu máme ale mnohem lepší předpoklady, protože jsme daleko flexibilnější při výrobě různých atypických výrobků, které dnes rodinné domy vyžadují. Dokážeme velice pružně reagovat na veškeré požadavky soukromých investorů a snad i trochu obratněji vyhovět všem jejich nadstandardním požadavkům. V tom se lišíme od velkovýrobců, kterým atypické výrobky způsobují na jejich velkých linkách nemalé problémy.

Zabýváte se pouze dodávkami oken a dveří nebo k nim nabízíte i další služby?

Našimi výrobky nejsou pouze plastová okna a dveře. Samozřejmostí jsou veškeré doplňky jako vnitřní a venkovní parapety, zednické opravné práce po rekonstrukcích nebo kompletní sortiment stínící techniky. Na veškeré své výrobky nabízíme také záruční a pozáruční servis. V loňském roce jsme zaznamenali zvýšenou poptávku i po servisu oken od jiných dodavatelů, kteří se této činnosti z různých důvodů nevěnují. Založili jsme proto speciální středisko Servis, které tyto opravy zajišťuje. Rok 2009 ukázal, že tento sortiment služeb je na trhu žádaný, a proto chceme pro letošní rok podíl oprav těchto cizích oken ještě zvýšit.

Proč se o opravy těchto oken nestarají firmy, které je zákazníkům namontovaly?

Protože už třeba neexistují. Opravujeme spoustu oken, která přišla na náš trh kolem roku 1992. Vyžadují již svou opravu a tehdejší výrobní nebo dodavatelské firmy již na trhu buď nejsou nebo tyto služby nenabízejí. Ačkoliv se jedná o starší typy oken z jiných systémů než my dodáváme, dokážeme je i přesto opravit. Zvláštností jsou okna z polské produkce, která se k nám dostala teprve v roce 2008!!! V tomto roce vzniklo mnoho montážních firem, které k nám tato okna z Polska dovážejí a za zcela dumpingové ceny prodávají a montují. Ve většině případů však ceny těchto výrobků také odpovídají jejich kvalitě. Tyto firmy nám bohužel berou část trhu, ale pouze tu její část, která je zaměřena pouze na cenu. V tom s nimi nemůžeme a ani nechceme soupeřit. Nás zajímá spíše ta část trhu, která žádá kvalitu, slušnou cenu a 100% servis. Neznamená to ale, že bychom okna i z této produkce odmítali opravit.

Jaké jsou vaše dodací termíny?

Zakládáme si na tom, aby naše dodací termíny byly co nejkratší. Klasická, bílá okna jsme schopni dodat do 2 týdnů. Při výběru netradičních barevných dekorů mohou být dodací termíny delší, protože tyto profily musíme nejprve objednat. V případě potřeby ale dokážeme být velice rychlí, což je další z našich předností.

Čím bychom mohli naše povídání o desetileté historii společnosti zakončit?

Podnikatelským záměrem bylo a je budovat prosperující, živou a moderní společnost, která je schopna nabídnout ve svých oborech komplexní služby širokému spektru zákazníků. Za celou desetiletou historii jsme prošli určitým vývojem a víme, že nesmíme ustrnout. Snažíme se proto neustále hledat nové cesty, jak naše služby ještě zlepšit a rozšířit. To je totiž jediná možnost, jak se na dnešním trhu udržet. Cílem a hlavním mottem naší společnosti přitom zůstává spokojený zákazník.

Děkujeme za rozhovor
a přátelské přijetí.

Ing. Miroslav Bindač


ALUMONT plast s.r.o.
Slavíková 6068/18, 708 00 Ostrava-Poruba
tel.: 596 911 091, fax: 596 912 042
www.alumontplast.cz, e-mail: okna@alumontplast.cz