TATRA PHOENIX Euro 6 - stále všestranný pomocník

I když se z konstrukčního hlediska díky agregátům pro plnění emisních limitů dle normy Euro 6 jedná o novou generaci tatrovek, jejich základem zůstává spolehlivá unikátní koncepce podvozku, prověřená již téměř celým stoletím na nejrůznějších místech naší planety. Desítky let se tato koncepce vyvíjí a zdokonaluje. A s tím i výkonnost vozidel kopřivnické automobilky.

TATRA PHOENIX Euro 6  - stále všestranný pomocník

S vývojem techniky se mění požadavky na její provoz, bezpečnost, výkon a efektivitu. Mění se i požadavky na vliv na životní prostředí, které dává této technice práci. TATRA PHOENIX Euro 6 je postavena na osvědčeném tatrováckém podvozku a k pohybu v těch nejtěžších terénních podmínkách využívá výkonné, úsporné, a přitom k životnímu prostředí šetrné, motory PACCAR plnící přísné emisní limity Euro 6.

Těžká nákladní vozidla TATRA PHOENIX ­Euro 6 obohacují nabídku jediného českého výrobce nákladních vozidel přesně dle výrobní strategie a v souvislosti se spoluprací s holandskou automobilkou DAF TRUCKS N.V., evropskou součástí amerického automobilového koncernu PACCAR.

Těžká nákladní vozidla TATRA PHOENIX
Euro 6 bezprostředně vychází z modelů vozidel předchozí emisní specifikace. V rámci mandatorních požadavků na plnění nejpřísnějších emisních norem, známých souhrnně pod zkratkou Euro 6, přináší svým provozovatelům a zákazníkům společnosti ­TATRA TRUCKS a. s. celou řadu konstrukčních vylepšení zvyšujících efektivitu provozu.
Od roku 2011 vyjelo z bran továrny, se značkou TATRA na kapotě, na 500 vozidel modelové řady TATRA PHOENIX nejrůznějších modifikací, vč. vozů speciálně upravených podle požadavků zákazníků. Na trhu českém i na trzích zahraničních si pro svoji univerzálnost, spočívající v excelentních terénních schopnostech a efektivních provozních nákladech při jízdě na silnicích a zpevněných komunikacích, získala tato vozidla značnou oblibu a zvyšují svůj podíl ve specifické třídě nákladních vozidel pod označením N3G.

Modelová řada těžkých nákladních vozidel ­TATRA PHOENIX, hlavní výrobní program civilního sektoru automobilky, je založena na velmi úspěšné kombinaci podvozku TATRA, tzv. „tatrovácké koncepce vozidla“, kabiny společnosti DAF, motoru značky PACCAR, dodávaného rovněž společností DAF TRUCKS a převodových skříní značek ZF či Allison.

Tatrovácká koncepce podvozku
Centrální roura a s ní pomocí příčníků spojený svařovaný rám tvoří extrémně tuhý nosný systém vozidla, který je proti běžné rámové koncepci výrazně tužší v krutu a ohybu. Důležitou skutečností je fakt, že extrémní tuhost podvozku je výsledkem spojení centrální roury a rámu. Dlouhodobé měření a výpočty ukazují, že centrální roura výrazně přispívá k torzní tuhosti podvozku.

Vysoká tuhost nosné struktury ovlivňuje rozhodujícím způsobem jízdní vlastnosti a namáhání rámu a nástaveb. Ohybová tuhost ovlivňuje zejména pohodlí jízdy s teoreticky menšími nároky na uložení kabiny. Krutová tuhost pak ovlivňuje stabilitu a řiditelnost vozidla, tedy poskytuje vysokou příčnou stabilitu při jízdě v zatáčkách, na vozovkách s příčným sklonem a v členitém terénu. Prokazatelně snižuje namáhání svařovaného rámu a nástaveb, jako jsou cisterny, jeřáby atd., což umožňuje jednodušší upevnění nástaveb a hlavně snižuje vysoké náklady na údržbu a opravy takových nástaveb.

Optimalizace TATRA PHOENIX Euro 6
Stávající nabídku modelové řady TATRA PHOENIX tvoří ucelená sestava vozidel, v modelových variantách s pohonem 4x4, 6x6, 8x6 a 8x8 doplněná o stavební stroj 8x8 s celkovou hmotností 50 t či agrotahač nebo jiné zemědělské speciály.
Pro varianty vozidel TATRA PHOENIX Euro 6 byla připravena celá řada konstrukčních vylepšení.
Nejviditelnější změnou je použití nové kabiny, jejíž základ vychází ze stavebního provedení kabin vozů DAF CF, resp. řady „construction“. Kabina je, především v podlahové části, zcela překonstruována, včetně rozšířeného předního uložení na rám. Nový je rovněž tvar nárazníku a hlavních světlometů. Spodní část nárazníku je ocelová a dělená, kvůli úspoře nákladů při případné výměně či opravě, na tři části.

I s novou kabinou a s přechodem na motory Euro 6 zůstává nájezdový úhel na hodnotě 31 stupňů jako u vozidel s motory Euro 5. Jedná se o jednu z nejlepších hodnot nájezdového úhlu u plněpohonných nákladních vozidel segmentu off-road.
Podvozek je nově vybaven elektronickým mana­gementem vzduchové soustavy EAC. Brzdový systém je řízen novou generací protiblokovacího systému EBS-3 od společnosti WABCO. Konstrukčními vylepšeními prošlo také odpružení přední nápravy s použitím nových tlumičů s pozměněnou charakteristikou tlumení. Zásadní změnou prošel přední zkrutný stabilizátor a jeho uložení. Mnoho z těchto konstrukčních řešení úspěšně prochází náročným testováním během rallye DAKAR.

Nová motorizace
Zcela zásadní změnou, která se však odehrává „pod kapotou“, je rozšíření nabídky motorů a jejich emisní specifikace Euro 6. K dispozici jsou dva typy motorů značky PACCAR. Větší MX-13 se zdvihovým objemem 13 l a maximálními výkony 300 kW, 340 kW a 375 kW a „menší“ MX-11 se zdvihovým objemem 11 l a maximálními výkony 271 kW, 292 kW a 320 kW. Na rozdíl od emisních variant ­Euro 3 a ­Euro 5 byl motor PACCAR MX-13 zcela zásadně přepracován. Poprvé je tak ve vozidlech TATRA instalován motor se vstřikovacím systémem typu ­Common Rail. Další konstrukční změny na motoru zahrnují především integraci systému recirkulace výfukových plynů, použití turbodmychadla s proměnnou geometrií lopatek a novou olejovou vanu motoru pro snížení hmotnosti agregátů.

Motor PACCAR MX-11 je zcela nové konstrukce. Oba dva motory využívají k optimalizaci emisí škodlivých sloučenin ve výfukových plynech dle norem Euro 6 osvědčenou kombinaci systémů recirkulace výfukových plynů, EGR, a katalytické redukce, SCR, se kterými má DAF TRUCKS jako výrobce těchto motorů bohaté dlouholeté zkušenosti z výroby pro americké značky Kenworth a Peterbilt, jež splňují podobné požadavky v rámci severoamerické legislativy dle EPA 10. Celá kombinace je doplněna o filtr pevných částic, tzv. DPF.

Převodovka na přání
U nových vozidel TATRA PHOENIX je využita standardní zástavba šestnáctistupňových převodovek ZF, a to jak s manuálním řazením, tak s řazením automatizovaným (AS-Tronic). Obě dvě varianty mohou být doplněny intardéry. Manuálně řazená převodovka je nově ovládána pomocí bowdenů, což zásadním způsobem přispívá ke snížení vibrací přenášených do kabiny a tedy k pracovnímu komfortu řidiče. Automatizovaný systém řazení využívá vlastní řadicí software vyvinutý společně s techniky firmy ZF.

Standardem je nabídka jednostupňových přídavných převodovek vlastní konstrukce TATRA (ve třech druzích provedení převodování) a dvoustupňových přídavných převodovek TATRA (ve dvou variantách převodování). Převodové poměry přídavných převodovek jsou navrženy tak, aby přispívaly k výborné ekonomice provozu. V průběhu roku je plánovaná zástavba plně automatických převodovek Allison.

Zákaznická vstřícnost
Vozidla TATRA PHOENIX Euro 6 budou zpočátku pokrývat stejný rozsah variant jako modely předcházející řady. Postupně budou přibývat další verze a dojde též na rozšíření výbavy na přání, stejně jako k rozvoji a rozšiřování poprodejních služeb nabízených pro tuto novou modelovou řadu. Vše s prioritami danými preferencemi zákazníků, tak, jak je vstřícnému zákaznickému přístupu společnosti TATRA TRUCKS a. s. zcela vlastní. V Kopřivnici se však rodí i celá řada speciálních řešení dle specifických požadavků zákazníků, pro které se budou dát ve velmi blízké budoucnosti využít i podvozky modelové řady TATRA PHOENIX.

www.tatra.cz

Vyhledávač stavebních pojmů

Nechte si zasílat měsíční newsletter

Na facebooku

NAŠI PARTNEŘI Další partneři