Jde o nejvýznamnější letošní konferenci v oboru v České republice, které se letos zúčastnil náměstek ministra průmyslu a obchodu Pavel Šolc, ředitel pro dálkové vytápění Jari Kostama z finské asociace Finish Energy Industries, zástupci z partnerské organizace ze Slovenska a řada dalších významných hostů.

Zmíněné desatero nazvané „Hlavní výstupy z Dnů teplárenství a energetiky“ obsahuje konkrétní body, které chce Teplárenské sdružení prosazovat při jednáních s vládou, zájmovými organizacemi atd. (příloha 1).

Konference je tradičně koncipována jako odborné fórum pro zástupce tepláren, technologických firem, samospráv, bytových družstev i společenství vlastníků. S referáty vystoupili významní experti z ministerstev, asociací, vysokých škol i partnerských společností.

„Myslím, že se akce vydařila, ohlasy od účastníků jsou velmi pozitivní. Oproti loňskému ročníku jsme trochu omezili rozsah konference a zaměřili jsme se na kvalitu jednotlivých příspěvků a přednášejících. Ukazuje se, že to byla správná strategie,“ říká Martin Hájek, ředitel Teplárenského sdružení ČR.

Letošní ročník Dnů teplárenství a energetiky byl z hlediska účasti rekordní, když počet návštěvníků poprvé překročil hranici jednoho tisíce.

Mezi nejsledovanější přednášky patřil úvodní blok na téma Energetické unie a diskuze o energetické politice EU a jejích důsledcích pro české teplárenství. Velkou účast zaznamenala také sekce věnovaná využití odpadu v energetice nebo panelová diskuze k problematice dostupnosti hnědého uhlí.

Hlavní výstupy ze Dnů teplárenství a energetiky

Hradec Králové 21.−23. 4. 2015

1.    Apelujeme na vládu ČR, aby co nejrychleji přijala připravenou aktualizaci Státní energetické koncepce. Upozorňujeme, že novela zákona o hospodaření energií od 1. 7. 2015 významným způsobem zvyšuje závaznost tohoto dokumentu pro rozhodování státní správy a nebude-li vládou do té doby přijata koncepce nová, pak bude rozhodování probíhat podle více než 11 let starého, ale stále platného dokumentu.

2.    Požadujeme, aby vláda ČR co nejdříve dokončila, projednala a schválila Surovinovou politiku a rozhodla o dalším postupu při využívání domácích ložisek hnědého uhlí. A to takovým způsobem, aby bylo přednostně zajištěno hnědé uhlí pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla v tuzemských teplárnách za ceny, které umožní investice do rekonstrukce a modernizace zařízení při udržení konkurenceschopnosti na trhu s teplem.

3.    Požadujeme, aby vláda ČR věnovala maximální pozornost novelizaci stavebního zákona a povolovacích procesů nejen staveb energetické infrastruktury tak, aby nebyla nadále zásadním způsobem narušována elementární jistota investorů a aby záměry bylo možné schválit bez zbytečné administrativy v reálném čase.

4.    Za důležitou oblast považujeme připravovaný zákon o odpadech, který by měl nastavit základní legislativní podmínky pro postupné omezování skládkování a zvyšování využívání odpadu včetně energetického využití při respektování hierarchie nakládání s odpadem. Efektivní využití zejména komunálního odpadu může významně přispět ke snižování požadavku na primární energetické zdroje, jako je hnědé uhlí.

5.    V oblasti věcného usměrňování ceny tepla požadujeme zajistit ve střednědobém výhledu zjednodušení celkového regulačního rámce a stanovit regulační periodu i pro teplárenství tak, aby se dala predikovat rentabilita legislativně vyvolaných modernizací výroben tepla a soustav zásobování tepelnou energií. V dlouhodobém horizontu zvážit přístup k systému fungování regulace v teplárenství.

6.    Pro efektivní využití alokovaných prostředků v rámci Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost pro rekonstrukce a modernizace tepelných sítí a investice do rozvoje kombinované výroby elektřiny a tepla považujeme za nezbytné uvolnění limitu pro využití prostředků pro velké podniky. Za tímto účelem je třeba začít co nejdříve jednat s Evropskou komisí.

7.    Žádáme vládu ČR, aby při projednávání přípravy legislativy vymezující technické požadavky na nejlepší dostupné technologie (tzv. BREF), při přípravě směrnice o středních zdrojích znečištění, při vymezování podmínek veřejné podpory a při přípravě dalších předpisů EU, které výrazně dopadají na české subjekty, prosazovala specifika českého teplárenství v EU.

8.    Požadujeme za nezbytné urychleně dokončit notifikaci systému podpor v oblasti teplárenství, aby byla vytvořena elementární jistota pro investory i Českou republiku.

9.    Do mechanismu snižování emisí požadujeme zahrnout všechny emitenty ideálně zavedením uhlíkové daně
i proto, že v systému emisního obchodování EU ETS je zahrnuto jen cca 40 % emisí. Systém považujeme za nefunkční a obáváme se, že neustálé reformy jen prohlubují jeho krizi a oddalují zásadní řešení při naplňování závazného cíle do roku 2030.

10.    S ohledem na skutečnost, že lokální vytápění uhlím v domácnostech odpovídá za téměř polovinu emisí jemných prachových částic PM2,5 a téměř 90 % emisí prachu, apelujeme na MŽP, aby se touto problematikou intenzivně zabývalo a dostupné prostředky alokované na tuto oblast zaměřilo na eliminaci využívání hnědého uhlí v lokálních topeništích namísto petrifikace stávající situace poskytováním dotací na instalaci byť moderních kotlů na hnědé uhlí.