Současné napojení v ulici Na Strži muselo být upraveno tak, aby se v budoucnu podjetím nové nájezdové rampy mohlo projet ze stávajícího komerčního areálu do centra Prahy. V ulici Hvězdova byla vybudována nová nájezdová rampa.

Uvedené stavby v uplynulém období realizovala Stavební firma HOBST a.s., která již 17 let působí na českém stavebním trhu. Společnost vznikla v roce 1992 a zabývá se zejména výstavbou mostů, dopravních staveb, monolitických konstrukcí a v neposlední řadě také staveb vodohospodářských. Důležitým mezníkem v historii společnosti byl rok 2002, kdy se firma přestěhovala do nově vybudovaného areálu v Zelenči a kde byla mimo jiné založena vinice se 120 hlavami. V současné době činí roční obrat stavebních prací cca 150 mil. Kč (roční produkce vína je cca 250 l).

SO 201 - Napojení ulice Na Strži na magistrálu

Vedle stávající nájezdové rampy byla navržena nová trasa s monolitickým předepnutým mostem překračujícím komunikaci do průmyslového areálu. Před zahájením stavby bylo zapotřebí provést ochranu stávajících inženýrských sítí, přičemž některé z nich musely být přeloženy do nové trasy. Následně bylo provedeno pilotové založení opěr, které měly charakter masivních tížných zdí s vetknutými křídly. Most byl navržen jako monolitická předepjatá deska o jednom prostě uloženém poli. Nosná konstrukce desky je po stranách zakončena konzolami tvořenými náběhy. Půdorysně stojí most v pravotočivém oblouku nájezdové rampy. Konstrukce je uložena na všesměrně pohyblivých elastomerových ložiskách, vodorovné síly jsou zachyceny pevným přídržným ložiskem na jedné opěře a vodicím ložiskem na opěře druhé. Přídržná ložiska se nachází mimo osu elastomerových ložisek.
Nájezdová rampa byla původně navržena jako násyp sevřený železobetonovými opěrnými zdmi, které měly být obloženy kamenným obkladem. Cenově však tato varianta byla poměrně náročná, navíc pro tížné gabionové zdi bylo na značně omezeném prostoru staveniště poměrně málo místa. V konečné fázi byly opěrné zdi zaměněny za násyp z vyztužené zeminy s obkladem za použití gabionových košů se zemní kotvou certifikovaného systému TERRAMESH.

SO 202 - Napojení ulice Hvězdova na magistrálu

Tato nová nájezdová rampa byla navržena s dvoupólovým železobetonovým monolitickým mostem, který převádí napojovací větev částečně přes plochu stávajícího autobazaru a druhým polem přes místní příjezdovou komunikaci.
Před zahájením stavby bylo opět nutné provést ochranu stávajících inženýrských sítí a některé z nich přeložit do nové trasy. Součástí těchto prací byla dodávka ochranné železobetonové desky založené na mikropilotách nad kabelovou komorou, která protínala trasu nové rampy. Původní záměr předpokládal rovněž založení mostu na pilotách. Při provádění výkopových prací se však zjistilo, že základová spára obou opěr i pilíře je tvořena břidlicí, která má dostatečnou únosnost pro plošné založení spodní stavby. Vyvrtání pilot by navíc v tomto případě ani nebylo proveditelné. Na opěře P1 je tvar opěry s křídly řešen takovým způsobem, aby byl umožněn přístup k šachtě vedoucí do kabelové komory. Ostatní křídla jsou řešena co nejvíce symetricky, aby bylo zajištěno plynulé vedení podjízdných komunikací a zároveň umožněno gabionové obložení svahů. Levé křídlo opěry P3 je v jejím prodloužení navrženo tak, aby navazovalo na opěru stávajícího mostu na magistrále. Střední křídlo má stěnový charakter s rozšířením do úložného prahu. Zemní těleso navazující na křídla opěr je podobně jako u objektu SO 201 provedeno z vyztužené zeminy s obkladem gabionových košů se zemní kotvou systému TERRAMESH.
Trasa nájezdové rampy je vedena ve stoupání se značným půdorysným zakřivením. Most je umístěn ve vrcholovém oblouku se stoupáním od 5 % do 1,19 % v půdorysném oblouku o poloměru 28 m. Nosná konstrukce mostu je navržena jako monolitická železobetonová deska o dvou polích s krajními konzolami proměnné tloušťky. Betonáž byla provedena částečně na prostorovém bednění a částečně na skruži tak, aby byl umožněn provoz na místní příjezdové komunikaci. Nosná konstrukce je uložena na dvojici všesměrně posuvných elastomerových ložisek. Pro zachycení vodorovných sil je na opěře v ose mostu umístěno podélně vodící ložisko a na pilíři pevné přídržné ložisko.

Ačkoliv výše uvedená mostní díla nejsou technicky nijak převratnou konstrukcí, rád bych zdůraznil, že podmínky stísněného staveniště a omezení, která byla nutná pro zachování (resp. co nejmenšího omezení) dopravy na magistrále a příjezdových komunikacích, výstavbu tohoto díla značně komplikovaly a kladly značné nároky na přípravu a koordinaci stavby.

Ing. Vladimír Hobst


Stavební firma HOBST, a.s.
Mstětická 533, 250 91 Zeleneč
tel./fax: 281 926 126
e-mail: hobst@hobst.cz, www.hobst.cz