Prvním z nich je velmi častá periodicita výstav, která je  většinou roční. Za tuto velmi krátkou dobu firmy prostě nestačí připravit žádné převratné novinky, které by chtěly prezentovat a tudíž nemají důvod vystavovat. Dalším faktorem je přetrvávající vysoká cena výstavních ploch, která je neúměrná jak velikosti stavebního trhu, tak  i jeho finančním možnostem. Posledním významným nepřítelem veletrhů je samozřejmě také prohlubující se krize ve stavebnictví, kdy chybí jasná vládní proinvestiční politika a firmy omezují své provozní náklady pouze na nezbytné výdaje zajišťující jejich chod.

Vysoká cena výstavních ploch a častost veletrhů pak má za následek nezájem návštěvníků. Tento smrtící koktejl pak musí nutně vést k neefektivitě výstav jak pro vystavovatele, tak i pro návštěvníky.

Zapomněl jsem ještě na jednu důležitou věc a tou je německá konkurence. Bohužel  jsme se od ní nepoučili.

Zde zájem o veletrhy naopak sílí i v dnešní době virtuálního světa. Výstavy, jako jsou BAU v Mnichově, ISH ve Frankfurtu, Fensterbau v Norimberku či BAUMA v Mnichově jsou pořádány obvykle ve dvou až tříletých intervalech, cena je srovnatelná s výstavami u nás a o servisu, jaký zde zažívají vystavovatelé, návštěvníci i novináři si u nás můžeme nechat pouze zdát.

Blízkost Německa od našich hranic, velikost výstav, komplexnost vystavovaných produktů i jejich globální rozměr díky mohutnosti německého trhu z nich tak v dnešní době činí fenomén, kterému v našich podmínkách a již zmíněnými handicapy lze jen stěží konkurovat.

Právě v těchto dnech v Mnichově probíhá další pokračování výstavy BAU, která je zaměřena na stavební materiály a konstrukce, v polovině března se do Frankfurtu po dvou letech sjedou zájemci  z celého světa o topenářskou, sanitární a koupelnovou techniku a výstavní sezónu zde zakončí největší výstava stavebních strojů a techniky na světě s názvem BAUMA.

Kdo chce být proto ve svém oboru takříkajíc v centru dění, není pochyb o tom, že v prvním čtvrtletí roku 2013 zamíří na některou z těchto výstav. I dnes zkrátka platí: Raději jednou vidět než dvakrát slyšet.

Ivo Románek