Stavět prodejnu nebo kancelář klasickou cestou je přežitek

říká obchodní ředitel Touaxu Albert Tošovský

Stavět prodejnu nebo kancelář klasickou cestou je přežitek

 


Modulová výstavba je asi nejzajímavějším stavebním trendem, který si v posledních letech podmaňuje Českou republiku. Ročně jsou zde z modulů postaveny desítky nových budov a tento počet neustále roste. „Není se čemu divit. Modulové stavby jsou levnější, flexibilnější a nesrovnatelně rychleji postavené než jsme zvyklí u běžné zděné konstrukce.
Nicméně do obliby, které se moduly těší v západní Evropě, máme ještě daleko,“ říká Albert Tošovský, obchodní ­ředitel jednoho z největších českých dodavatelů modulových staveb – společnosti Touax.

Změnil se nějak trh s modulovými stavbami od začátku ekonomické krize?

Změnil se poměrně výrazně. Tradiční stavebnictví je ve velké krizi a útlumu. Museli jsme proto urychlit vývoj jiných segmentů jako jsou např. školky, kanceláře, prodejny. Ty teď trh s modulovými stavbami táhnou. Jeho velikost přitom odhadujeme přibližně na 300 mil. Kč. Dříve z něj tvořily 90 % moduly jako zázemí pro stavebnictví, dnes je to jen asi 15 %. Zbytek představují právě ty nové segmenty.
Museli jsme veřejnost přesvědčit o výhodách modulové technologie. A postupem času se nám to daří. Podle našeho výzkumu se s modulovými stavbami setkaly zhruba dvě třetiny Čechů, téměř 90 % lidí si pak myslí, že je modulová výstavba pro Českou republiku přínosem. To je určitě pozitivní zjištění, které nám potvrzuje, že jsme na dobré cestě.

Jaké budovy se z modulů staví nejčastěji?

Na první pohled by se mohlo zdát, že to jsou kanceláře nebo mateřské školky. Stavby pro veřejný sektor jsou mediálně nejzajímavější, protože řeší akutní problémy týkající se tisíců rodin. Jako třeba právě školky. Oblíbená jsou ale také různá sportovní zázemí. Minimálně stejný nárůst však zažívají v soukromém sektoru i menší maloobchodní jednotky, jen se o nich tak nemluví.

Proč bych měl jako majitel firmy budovat svou prodejní síť právě z modulů?

Tím nejpádnějším argumentem pro Vás budou finance. Výrazně uspoříte investiční náklady, extrémně rychle vybudujete nové prodejní jednotky a začnete využívat obchodní potenciál zvolených lokalit okamžitě. Ne až dvanáct a více měsíců poté, co si zpracujete první analýzy proveditelnosti. V době, kdy byste zděnou prodejnu teprve dokončoval, můžete mít investici do té modulové již částečně splacenou. Navíc můžete díky modulům velmi rychle a s nízkými náklady reagovat na změnu potřeb nebo potenciálu lokality. Modulovou stavbu lze totiž pořídit až o třetinu levněji než zděnou. Navíc nemusíte moduly nutně kupovat, ale můžete si je od nás dlouhodobě pronajmout. Díky tomu můžete efektivně optimalizovat své náklady.

Otevírat novou prodejnu nebo celou obchodní síť může být ale poměrně riskantní, pokud nezvolíte správné místo nebo načasování.

Máte pravdu. Každá expanze je riskantní, zvláště pokud se ekonomice nedaří. My ale máme pro provozovatele řešení. Díky flexibilitě modulového systému totiž můžete bez většího rizika vyzkoušet různé trhy. Pokud se vašemu obchodu dařit nebude, jednoduše jej přemístíte do lukrativnější lokality. Navíc si nemusíte kupovat nový pozemek, stačí si ho pronajmout. Případně můžete na začátku postavit prodejnu s menší plochou a postupně ji rozšiřovat s tím, jak vám byznys poroste. Variabilita modulové technologie totiž umožňuje v průběhu času měnit dispozici budovy, rozšiřovat její kapacitu nebo ji naopak snižovat. Na první pohled přitom nepoznáte, že je objekt postavený z modulů. Dodáme vám fasádu na míru z různých materiálů a třeba ve firemních barvách.

Jak na modulovou technologii ­reagují české firmy?

Podobně jako celá společnost. Mají předsudky, které postupně boříme. Ale najdou se i firmy, které se nebojí inovovat a získávají tak konkurenční výhodu. Vhodným příkladem je mikulovská Jednota, pro kterou jsme minulý měsíc dokončili prodejnu obuvi v Pohořelicích. Ještě před tím jsme jim postavili samoobsluhu v Olšanech na Vyškovsku.

Hodí se moduly i pro jiné provozy než prodejny?

Moduly jsou určitě zajímavým řešením pro rychlá občerstvení. Úspěšně si je s námi vyzkoušela například Bageterie Boulevard na filmovém festivalu v Karlových Varech. Nebo řetězec kaváren Starbucks, který má ve Spojených státech vlastní modulovou kavárnu, se kterou cestuje po amerických městech. Ještě tvořivější jsou v tomto ohledu zákazníci v Polsku. Běžně tam dodáváme showroomy pro developerské projekty, kulturně-společenské objekty pro města nebo třeba plážové bary. Z modulů se dá postavit opravdu téměř cokoliv.

Děkujeme za rozhovor
Ing. Jiří Zahradnický

www.touax.cz

Vyhledávač stavebních pojmů

Nechte si zasílat měsíční newsletter

Na facebooku

NAŠI PARTNEŘI Další partneři