Dostavbě celé dálnice D8 tak již nic nebrání. Končí léta protahování dostavby uvedeného úseku, kterou blokovala řada odvolání občanských sdružení. V pondělí 14. května byl uveden do předčasného užívání úsek mezi Lovosicemi a Bílinkou.

Stavba byla zahájena na zbývajícím úseku dálnice D8 od tunelu Prackovice po mimoúrovňovou křižovatku Řehlovice. Provádět se bude stavba všech objektů umístěných na tomto úseku. Jde o více než 80 stavebních objektů: od trasy dálnice, přes přeložky silnic, protihluková opatření až po přeložky inženýrských sítí. Předpokládaná doba realizace stavby je - v souladu s uzavřenou smlouvou o dílo - stanovena na 32 měsíců od nabytí právní moci stavebního povolení a předání staveniště zhotoviteli stavby. Podle současného harmonogramu by tedy celý úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic mohl být otevřen do konce roku 2014.

Stavba chybějícího úseku je rozdělena do šesti samostatných částí, které byly vysoutěženy a jsou realizovány jako jeden dálniční úsek Lovosice – Řehlovice. U samostatných částí se původně předpokládalo zprovoznění jako celku, s ohledem na stávající situaci však bude stavba zprovozněna ve dvou etapách, a to nejprve v úseku od mimoúrovňové křižovatky Lovosice po mimoúrovňovou křižovatku Bílinka (tj. cca 3,8 km) a následně ve zbývající části, tedy od mimoúrovňové křižovatky Bílinka po mimoúrovňovou křižovatku Řehlovice.

Dokončením stavby Dálnice D8, 0805 Lovosice – Řehlovice dojde k propojení stávajících úseků dálničního tahu D8, a to 0804 Doksany – Lovosice a navazujících úseků 0806 Řehlovice – Trmice a 0807 Trmice – st. hranice ČR/SRN. Po zprovoznění tohoto dálničního úseku dojde k přesunu podstatné části intenzit ze stávajících tras – tj. silnic I/8 a I/30 na dálnici D8 a obě silnice I. třídy budou určeny pouze pro místní dopravu. Předpokládá se, dle zpracovaných modelů dopravy, že z obou úseků zcela zmizí tranzitní doprava, která těmito úseky dnes pouze projíždí. V dotčených obcích na obou jmenovaných komunikacích se pak předpokládá úbytek intenzit dopravního proudu o 11 000 – 13 000 vozidel za 24 hodin.

Informace o celém úseku D805 Lovosice - Řehlovice
Stavba 0805 Lovosice – Řehlovice je částí uceleného dálničního tahu dálnice D8 Praha – státní hranice Česko/Německo. Dálnice D8 je součástí IV. evropského multimodálního dopravního koridoru Berlín – Drážďany – Praha – Bratislava –Györ – Budapešť – Arad – Craiova – Sofie – Plovdiv – Istanbul.

V rámci dálničního systému České republiky bude tento tah výhledově veden po dálnicích D8 a D3 a bude rovněž spojovat severočeskou, pražskou a středočeskou aglomeraci s táborským a českobudějovickým regionem.

Z hlediska realizace se stavba dělí na samostatné části A – F, které však nebudou uváděny do provozu samostatně. Stavba 0805 bude zprovozněna jako celek tak, že v návaznosti na již provozované úseky bude představovat ucelený tah Praha – Ústí nad Labem – státní hranice Česko/Německo. Při návrhu trasy dálnice D8, stejně jako při posuzování vlivu dálnice na ochranu životního prostředí a zdraví (jakost vody, jakost vzduchu, tuhé odpady, hluk aj.), byly aplikovány zásady evropských norem a harmonizačních dokumentů, směrnic a úředních věstníků Evropského společenství. Trasa stavby 0805 dálnice D8 vyhovuje požadavkům dopravní politiky a její vliv na obyvatelstvo a životní prostředí je na akceptovatelné úrovni.

Stavba 0805 navazuje v prostoru Lovosic na již vybudovanou stavbu 0804. Začíná mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) se silnicí I/15 (I/30) a pokračuje v trase původní silnice I/8 přes obec Vchynice, nad kterou se odklání vpravo kolem vrchu Lovoš, kde je u obce Bílinka rovněž MÚK s napojením na silnici I/8 na Teplice. Trasa dálnice pokračuje přes Opárenské údolí kolem obcí Chotiměř a Dobkovičky do úbočí podél Labe nad Litochovicemi a Prackovicemi. Zde v bývalém prackovickém lomu prochází jeho hlavní stěnu tunelem délky 270 m, přechází údolí a dalším tunelem délky 620 m se dostává do prostoru obce Radejčín. Zde se trasa již svažuje kolem obce Habrovany k obci Řehlovice, kde se v pravém oblouku napojuje na již vybudovanou a provozovanou stavbu 0806 Řehlovice – Trmice. V Řehlovicích je rovněž navržena MÚK s rychlostní silnicí R63. Součástí stavby dálnice jsou i přeložky silnic I., II. a III. tříd, polních cest a místních komunikací, přeložky inženýrských sítí, objekty vodohospodářské, rekultivace, vegetační úpravy, protihluková opatření, demolice a další.

Popis jednotlivých částí stavby
Stavba 0805 A (trasa dálnice) – Tato část je samostatnou stavbou dálnice D8, která je kapacitním dopravním řešením navazujícím na dopravu stávající silniční sítě. Předmětem stavby je vybudování komunikace dálničního typu v kategorii D 27,5/120.

Stavba 0805 B (most Vchynice) – Novostavba zakrytého dálničního mostu délky 232 metrů a 840 metrů dlouhé komunikace III. třídy.

Stavba 0805 C (most O parno) – Jedná se o novostavbu dálničního obloukového železobetonového mostu o rozpětí 135 metrů se spolupůsobící předpjatou deskovou mostovkou. Celková délka mostu je 275 metrů a výstavba letmou betonáží je řešena vyvěšováním oblouku zpětnými závěsy bez zásahu do prostoru údolí.

Stavba 0805 D (most Dobkovičky) – Předmětem je novostavba dálničního mostu, jehož nosnou konstrukci tvoří trámový předpjatý spojitý nosník. Celková délka mostu je 454,70 metru.

Stavba 0805 E (tunel Prackovice) – Novostavba dálničního tunelu, který prostupuje masiv hřebene kopce Debus ve vrcholové partii Prackovického lomu nad obcí Prackovice a vyúsťuje na opačné straně úbočí nad údolím „Uhelné strouhy“. Délka tunelových trub je 260, resp. 270 metrů.

Stavba 0805 F (tunel Radejčín) – Stavba zahrnuje realizaci dálničního tunelu, dálničního mostu mezi tunely a kompletního tělesa dálnice v délce 1080 m. Dálniční tunelové trouby Radejčín délky 600 a 620 metrů podchází plochý Radejčínský hřbet Českého středohoří východně od nádraží Radejčín.

Projekt je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z prostředků Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava. Konkrétně se jedná o Prioritu 2, oblast podpory „Výstavba a modernizace dálniční a silniční sítě TEN-T“.

www.rsd.cz