ROZSAH
Rozsah I. etapy byl stanoven již v dokumentaci pro územní rozhodnutí. Stavba I. etapy zahrnuje úpravy na obou březích Moravy – na levém břehu od říčního km 158,003 74 u ČOV Uherské Hradiště po říční km 161,768 56 u Slováckého veslařského klubu za připojením ulice Moravní na ulici U Moravy a na pravém břehu od říčního km 158,314 u zaústění potoka Salaška po říční km 161,717 nad Rybárnami v místě výhledové komunikace spojující silnici I/55 se silnicí II/497. Budováním ochranných opatření budou dotčena města Uherské Hradiště a Staré Město, okrajově i město Kunovice. Stavba je umístěna na katastrálním území Kunovice, Uherské Hradiště, Mařatice a Staré Město. Na výstavbu I. etapy protipovodňových opatření budou navazovat stavby zahrnuté ve II. etapě - Ochranné hráze v inundačním území pod Uherským Hradištěm a ve III. etapě - Úprava pravobřežní hráze řeky Moravy nad Březnicí po Kudlovický potok.

NAVRŽENÁ OPATŘENÍ
Vlastní koryto řeky Moravy je prakticky v celé délce dolního a středního toku regulované a ohrázované zemními hrázemi. Dle hydrotechnických výpočtů je kapacita upraveného a pročištěného koryta řeky Moravy v řešeném úseku pod silničním mostem I/55 cca v hodnotě Q = 650 ~ 750 m3.s-1. Kapacita koryta nad silnicí I/55 je Q = 700 ~ 750 m3.s-1 a nedosahuje hodnoty požadovaného (dimenzačního) průtoku, který činí v profilu nad Olšavou Q = 818 m3.s-1.

Vzhledem k současnému stavu protipovodňových opatření jsou navržena opatření v jednotlivých úsecích vybudováním nových nebo navýšením stávajících hrází s bezpečnostním převýšením minimálně 30 cm (místy i 60 cm) nad hladinu dimenzačního průtoku. V úsecích, kde z prostorových důvodů není možné zřízení zemních hrází, jsou navrženy ochranné betonové zídky. Na obtoku plavební komory Baťova kanálu bude vybudován hradící objekt s pohyblivým hradícím zařízením umožňujícím manipulaci během povodňových situací. Průtok Q = 818 m3.s-1 bude odlehčen nad Uherským Hradištěm do inundačního území a dále do Baťova kanálu. Po vyrovnání hladin v Baťově kanálu a v řece Moravě budou obtokem přes Baťův kanál vraceny průtoky nad Q = 650 m3.s-1

do toku řeky Moravy. V rámci ochranných opatření je řešena také přeložka potoka Salaška a vybudování levostranné ochranné hráze potoka Salaška s odběrným objektem do blízkých rybníků.

TECHNICKÉ ŘEŠENÍ
V rámci popisované stavby budou většinou rekonstruovány, zvýšeny a rozšířeny stávající ochranné hráze přísypem zeminy na vzdušné straně, charakter stavebních konstrukcí a jejich účel zůstane zachován. Výsledná výška nad stávajícím terénem se bude pohybovat v rozmezí 1 až 1,8 m. Dále budou vybudovány nové ochranné hráze ve stávajícím inundačním území nad i pod Uherským Hradištěm a Starým Městem, které budou mít stejnou konstrukci a charakter jako stávající nadvyšované hráze.

Ve stísněných poměrech města, kde není možné z prostorových důvodů budování ochranných hrází, se navrhuje řešení protipovodňové ochrany pomocí železobetonových ochranných zídek a zdí umístěných v břehových částech toku a podél sousedící zástavby (většinou v trasách oplocení stávajících zahrad, průmyslových areálů a jiných pozemků).
Protipovodňové ochranné zídky budou vzhledem k úrovni břehů koryta řeky Moravy a vzhledem k vypočteným výškám hladiny návrhového průtoku vysoké cca 0,6 až 1,8 m opět s bezpečnostním převýšením koruny minimálně 30 cm nad hladinou návrhového průtoku. Povrch a vzhled železobetonových svislých ochranných zídek tloušťky cca 30 cm bude upraven dle usměrnění objednatele a zástupců měst.

Hradící zařízení a hradící objekt na obtoku plavební komory Baťova kanálu bude opatřen přemostěním pro pěší a cyklisty. Přemostění bude se zhlavím nad hladinou Q = 818 m3.s-1. Bude plně funkční i za povodňových situací. Povodňová vrata plavební komory Baťova kanálu budou upravena a navýšena o 30 cm.

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
V rámci zpracování dokumentace byla provedena inventarizace zeleně v obvodu stavby, která obsahuje i výčet dotčených dřevin určených ke smýcení. Technické řešení protipovodňových opatření bylo ovlivněno snahou o minimalizaci rozsahu kácení stávajících dřevin v trase ochranných hrází a ochranných zdí – odsunutá pozice nové koruny hráze v úsecích s oboustrannou alejí vzrostlých stromů, zpevnění koruny hráze ze zhutněné vrstvy kameniva bez obrubníků, pilotové založení zdí (šetrnější k možnosti poškození kořenů), apod. Kácení bude prováděno výlučně v době vegetačního klidu, ponechané stromy budou během stavby ochráněny dřevěným bedněním. Projektová dokumentace obsahuje pro každé dotčené katastrální území objekt náhradních výsadeb podle požadavků příslušných úřadů vydávajících povolení ke kácení.
Po dokončení bude mít stavba z titulu své funkce protipovodňových opatření pozitivní vliv na okolní území. Stavba protipovodňových opatření bude chránit přilehlou zástavbu měst Uherské Hradiště a Staré Město podél toku řeky Moravy.

Dopravoprojekt Brno a.s.
Ing. Vladimír Navrátil, ředitel projektového ateliéru

DOPRAVOPROJEKT BRNO
Kounicova 271/13, 602 00 Brno
www.dopravoprojekt.cz
projektový a inženýrský institut, pro dopravní a ekologické stavby