"Musíme zajistit, aby Evropská unie nebyla žádána o úhradu výdajů, které i jen potenciálně nejsou v souladu s českou a evropskou legislativou," vysvětlil náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl.

K zastavení došlo těsně před středečním jednání v Bruselu, kde mají být některá pochybení řešena. Stát přestane žádat o peníze na silnice a vodní cesty, opatření se nedotklo železnice.

Zatím není jasné, na jak dlouho bude stopka na evropské projekty trvat, stavby zatím běží dál. Nehrozí ale okamžité zastavení staveb: nejprve se platí z národních peněz či úvěrů Evropské investiční banky, evropské dotace přichází až po schválení výdajů Evropskou komisí.

Ministerstvo zatím nemá v ruce jasné stanovisko, zda se někde utrácelo v rozporu se zákony, výsledky ministerských kontrol i předběžných auditů ale naznačují možné problémy a podezření ve dvou oblastech: zadávání veřejných zakázek a objemu víceprací.

Auditory zarazil vysoký objem dodatečných prací

Kvůli chybám v projektech a především zadávání zakázek financovaných z evropských peněz už skončil minulý týden šéf Ředitelství vodních cest Miroslav Šefara.

Toho "proslavila" především miliardová zakázka na zvednutí mostu přes Labe v Kolíně, kde nakonec vybírali z jediné nabídky. Případ už prověřuje antimonopolní úřad právě na podnět ministerstva dopravy. Chyby v této zakázce našel i Evropský účetní dvůr.

Zastavení části programu se nicméně dotýká i projektů, které má na starosti Ředitelství silnic a dálnic. Auditory podle zdrojů MF DNES zarazil především vysoký objem víceprací nebo dodatečných pracích na projektech .

Ministerstvo přerušilo čerpání evropských prostředků, aby provedlo zpětnou kontrolu oprávněnosti těchto dodatečných prací a nastavilo přísnější kontrolní systém i do budoucnosti.

Náměstek věří, že i přes problémy, které může zastavení čerpání dotací krátkodobě přinést, bude celkový dopad na zvýšení transparentnosti a efektivity pozitivní.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz