První listopadový týden měla redakce Stavebních a investorských novin zcela ojedinělou příležitost. Její zástupci, jako jediného časopisu pro stavebnictví z ČR, se měli možnost zúčastnit světové premiéry představení nového stroje z produkce známé společnosti JCB. Tímto strojem byl smykem řízený nakladač s označením JCB Skid Steer Loader. Jistě není bez zajímavosti, že ačkoliv mateřský závod společnosti JCB je situován v Anglii, nový Skid ­Steer byl kompletně vyvinut a vyroben v americké pobočce firmy, která sídlí ve městě Savannah v Jižní Georgii.
Po krátkém přivítání a prohlídce závodu JCB v Savannah byla pro přítomné novináře připravena demo show, při které bylo možné získat o schopnostech nového stroje dokonalý obrázek.
Nový Skid Steer klade svou koncepcí mimořádný důraz na bezpečnost práce a posádky. Je vůbec prvním strojem tohoto typu, který má vstupní dveře umístěny na straně a není tudíž nutné do něj vstupovat přes různá přídavná zařízení zepředu. To velmi zvyšuje komfort a bezpečnost obsluhy. Vynikající je také viditelnost strojníka do prostoru, která dosahuje až 270 stupňů. To je o 60 % více, než je tomu u jiných běžných smykem řízených nakladačů. Pohodlí obsluhy zajišťuje o 33 % větší pracovní kabina.
Při vývoji stroje se konstruktéři z JCB spojili s vedoucími firmami v oboru teleskopických ruk, aby dosáhli zvýšených výkonů a dveře přitom mohly zůstat na straně. O 60 % lepší výhled, který je tím dosažen, bezesporu není samoúčelný. Dává větší klid a přehled posádce při práci, snižuje počet nehod na stavbě i možné střety s dalšími stroji, materiálem či spolupracovníky.
Mnoho nevěřících Tomášů však přesto namítne, že s jednou rukou stroj nemůže dosahovat těch parametrů, jako je tomu u Skid Steerů s dvěma rukama. JCB však dokazuje pravý opak. Jedna ruka nového JCB Skid Steeru obsahuje o 20 % více železa, než je tomu u obou ramen jiných, konkurenčních strojů. Tento přídavek zajišťuje ruce nevídanou robustnost, prodlouženou životnost a produktivitu v každém směru použití. Pro důkaz nemusíme chodit daleko. Jednou z výhod stroje je dosažení maximálního zdvihu jak při vertikálním, tak i radiálním zdvihu. Opět u běžných smykem řízených nakladačů je výška zdvihu kompromisem, když je zadní výhled do okolí stroje omezen rourou hnací hřídele.
Co však přítomné novináře nadchlo nejvíce, byla možnost rychlé výměny různorodých rychloupínacích zařízení, které bylo možné v řadě případů vyměnit, aniž by strojník musel opustit pohodlí své kabiny. JCB Skid Steer se tak před našima očima na různých demo pracovištích měnil na bourací stroj, metací vůz, sněhovou frézu, sekačku na rozlehlé travnaté plochy, paletovací vozík, nakladač, rozbrušovací stroj či mulčovací stroj v lese.
Veškeré tyto činnosti zajišťoval s neuvěřitelnou lehkostí a bravůrou i díky výkonnému motoru DieselMax s objemem 4,4 litrů. Není třeba jistě dodávat, že kromě neuvěřitelné síly se tento motor vyznačuje také sníženou spotřebou paliva a splňuje již předpokládané budoucí podmínky legislativy na množství emisí vypouštěných do ovzduší.
Koupí JCB Skid Steeru dle našeho názoru nemůže prohloupit žádná firma. Univerzálnost stroje se musí jednoznačně osvědčit na každé stavbě. Stroj si již nyní úspěšně razí cestu americkým trhem. Je-li úspěšný za oceánem, není pochyb o tom, že uspěje i na našem trhu.

Ivo Románek