Tento propad stavebního trhu byl částečně nahrazen běžícími projekty v dopravní infrastruktuře, jež jsou spolufinancovány ze zdrojů Evropské unie. Avšak ani tyto stavby nemohou zajistit využití všech volných kapacit, které byly v předchozích letech naplňovány. Stavební firmy hledají tedy uplatnění mimo tradiční segmenty svého působení, případně hledají příležitosti v zahraničí.
Nejinak je tomu u akciové společnosti Metrostav. Ta, jak ostatně sám název napovídá, vznikla účelově pro výstavbu podzemní dráhy v našem hlavním městě. Postupem doby se však přeměnila v univerzální stavební společnost, která je aktivní ve všech oblastech stavebnictví. Přetrvávající krize nejen v pozemním stavitelství ji nutí nacházet příležitosti i v těch sektorech stavebnictví, v nichž nebyla v předchozích letech tak aktivní, i když třeba patřily k jejím tradičním oborům. K nim patří například stavby pro ekologii či energetiku.

Malé vodní elektrárny
Spojením staveb obou oborů jsou například malé vodní elektrárny. Metrostav byl vyšším dodavatelem stavby při rekonstrukci MVE Štvanice v Praze na Vltavě, jež byla postavena již koncem 19. století. Rekonstrukce probíhala v letech 1984 až 1987 a dá se říci, že se firemní odborníci na tomto projektu vyučili. Znovuobnovené dovednosti pak firemní specialisté využili při výstavbě MVE Libčice na Vltavě. Asi nejviditelnější malá vodní elektrárna je MVE Troja. V současné době se mj. dokončují či připravují k realizaci elektrárny v Lovosicích – Píšťanech, v Čelákovicích, v přípravné fázi jsou projekty v Miřejovicích, rekonstrukce MVE u Veltrus a další.

Partner energetiků
To je ale jen část energetických staveb, na nichž je možno potkat pracovníky Metrostavu. Na to, kde ještě pracují specialisté firmy a jaké jsou záměry společnosti v této oblasti, jsme se zeptali Jiřího Procházky, MBA, obchodního ředitele Metrostavu: „V posledních několika letech jsme se více zaměřili na projekty v energetice. Kromě již zmiňovaných malých vodních elektráren a řady menších zakázek v tomto segmentu patří mezi významné projekty dodávka stavební části Nového zdroje v elektrárně Ledvice, o níž se podrobněji zmiňujeme níže. V nedávné minulosti jsme pracovali nebo ještě stále pracujeme na komplexní obnově elektrárny Tušimice, na ocelových konstrukcích v elektrárně Prunéřov, na výstavbě skladovacích prostor v Loukově a dalších stavbách pro energetiku.
Jsem velmi rád, že tyto zkušenosti jsme dokázali zúročit v soutěži na stavební část elektrárny Počerady, kde jsme uspěli s nabídkou dodávky stavební části včetně projektu.
Naším cílem je pokračovat v započaté cestě a stát se pro investory v energetice stálým partnerem, který garantuje vysokou kvalitu prací odvedených v dohodnutém termínu a ceně.“

Hlavní výrobní blok Nový zdroj 660 MWe v Elektrárně Ledvice
Jak již bylo řečeno, jednou z významných zakázek Metrostavu pro energetiku je projekt Nový zdroj 660 MWe v elektrárně Ledvice. Investorem celého projektu je společnost ČEZ, a.s., a generálním dodavatelem je společnost ŠKODA PRAHA Invest s.r.o. Stavba je rozčleněna do několika obchodních balíčků, které obsahují jak stavební, tak i provozní soubory. Společnost Metrostav realizovala stavební dodávku hlavního výrobního bloku (HVB).
Ing. Radek Zeman, ředitel výstavby z divize 8 Metrostavu uvádí, že vítězství ve výběrovém řízení předcházely úspěšné realizace přípravných prací v podobě demolice a úpravy části staré administrativní budovy a výstavby zcela nové administrativní budovy. HVB je rozčleněn do 5 částí: strojovny, mezistrojovny, kotelny, dozorny a potrubí chladící vody.
Nositelem realizační dokumentace je generální dodavatel stavby ŠKODA PRAHA Invest s.r.o., ­Metrostav a.s. se podílel na autorizaci a kontrole prováděcí dokumentace. Vzhledem k tomu, že stavba se nachází na území elektrárny a v místě výskytu podzemní vody, bylo nutné nejprve zdemolovat staré objekty a zajistit jámu proti průsakům podzemní vody. Toto bylo zajištěno pomocí 2 111  m2 milánských stěn, 5 500  m převrtávaných pilot. Bylo odtěženo přes 100 000  m3 zeminy. Pro založení byly provedeny plovoucí piloty o celkové délce přes 20  km.
Strojovna a mezistrojovna jsou tvořeny mohutným železobetonovým skeletem, který byl navržen i na účinky seismicity. Vrchní stavba strojovny je tvořena ocelovou konstrukcí, ve které je umístěn jeřáb o nosnosti 128/40 tun. Ve strojovně se nachází stolice pro turbogenerátor, která musí přenést veškerá statická i dynamická zatížení a zamezit vibracím od parogenerátoru.
Kotelna je v suterénu tvořena mohutnou železobetonovou deskou s obvodovými železobetonovými stěnami a sloupy. Pro vlastní konstrukci kotelny jsou zhotoveny čtyři nosné sloupy o rozměrech 5x5 metrů. Součástí kotelny jsou i dvě schodišťové věže o výšce 140,5 m, které jsou nejvyšší betonovou stavbou ve střední Evropě. Tyto věže budou sloužit pro logistiku kotelny, kabelové trasy a jako požární únikové schodiště.
Dozorna je budoucí mozkové centrum nového zdroje. Odtud bude řízen veškerý provoz budoucí elektrárny. Nosným prvkem je ocelový skelet s železobetonovými stropy, na kterém jsou provedeny sádrokartonové příčky.
Potrubí chladící vody bude sloužit pro oteplenou a ochlazenou vodu mezi generátorem a chladící věží. Skládá se ze dvou ocelových potrubí o průměru 2800 mm, které je obetonováno vodotěsným betonem o minimální šířce 500  mm a výšce 1000  mm.

Betonáž schodišťových věží rychlostí 2,5 m za den
Vlastní práce na HVB byly zahájeny v lednu 2009 demolicemi starých objektů a zajištěním jámy. V průběhu března již bylo započato se zakládáním schodišťových věží a postupně i strojovny, mezistrojovny a kotelny. Po dobetonování základových desek byly zahájeny přípravné práce pro tažení schodišťových věží posuvným bedněním. Vlastní tažení věží bylo započato 5.6.2009 a dokončeno 1.8.2009. Průměrná rychlost betonáže byla 2,5 m za 24 hodin. I během betonáže věží se postupovalo intenzivně na betonáži skeletu strojovny a mezistrojovny, obvodových stěn kotelny a ocelové konstrukce dozorny.
Začátkem září loňského roku byly zahájeny práce na ocelové konstrukci strojovny. Díky dobré spolupráci se statiky byly prováděny současně práce na ocelové konstrukci i na betonáži mezistrojovny, které mají společnou stěnu a jsou zastropeny na kótě +40,0  m. Poslední betony na zastropení mezistrojovny byly provedeny v polovině listopadu 2009. Rychlým postupem výstavby, kdy práce probíhaly ve třísměnném provozu po celý týden, bylo možné na konci roku 2009 uzavřít celý objekt a umožnit tak nástup pro montáž technologie. Stavební práce na dozorně byly dokončeny během února 2010 a nyní se čeká na montáž kabelů od technologie a následně budou provedeny dokončovací práce. Stavební připravenost pro montáž technologie strojovny a kotelny byla generálnímu dodavateli předána s měsíčním předstihem.
V roce 2010 začaly práce spojené s betonáží stolice pro turbogenerátor. Tato poměrně technicky náročná stavba skládající se z mnoha betonových prvků byla dokončena v srpnu 2010 a 4.9.2010 na ní byla osazena první část generátoru. V prostorách strojovny, mezistrojovny a schodišťových věží byly postupně instalovány rozvody vzduchotechniky, silové kabely pro osvětlení a napájení vzduchotechniky, dokončeny rozvody požární vody, odvodnění střechy, splaškové kanalizace a vytápění strojovny. Pro montáž technologických elektrorozvodů byly dokončeny rozvodny a kabelové prostory. V současné době se dokončuje opláštění strojovny a mezistrojovny pomocí skládaného pláště s tepelnou izolací. Od června probíhala výstavba železobetonových konstrukcí pro budoucí trafa. Tato část je již dokončena a do konce roku se bude stavět kolejiště pro dopravu traf tak, aby mohla být první trafa osazena počátkem roku 2011.

Pokračování prací ovlivňují technologie
Další postup prací na HVB bude dán postupem montáže technologie. S generálním dodavatelem jsou zpracovány stavební připravenosti pro jednotlivé obchodní balíčky provozních souborů a Metrostav je postupně připravuje. Po osazení technologických prvků budou postupně dokončovány finální úpravy podlah pomocí stěrek, malby, osazování definitivních dveří a požární ucpávky. Definitivní dokončení všech prací je plánováno na květen 2012.
Od zahájení prací na stavbě HVB byl nastaven takový pracovní režim, aby byly zajištěny termíny požadované generálním dodavatelem stavby, kvalita prací a v neposlední řadě i bezpečnost a ochrana zdraví při práci. Práce probíhají nepřetržitě sedm dní v týdnu, konají se pravidelné kontrolní a koordinační schůzky, které zajišťují plynulost postupu výstavby celého díla. V uplynulém roce činnost zajišťovalo 30 technicko-hospodářských pracovníků Metrostavu  a denně mezi 300 – 500 dělnických profesí. V současné době je na stavbě okolo 15 THZ pracovníků Metrostavu a zhruba okolo 100 dělníků. V nejbližší době naše zaměstnance očekává náročný proces kompletace dokumentace skutečného provedení stavby včetně provozně technické dokumentace, která zabere několik set šanonů dokumentů.

Metrostav věří, že úspěšné dokončení této zakázky bude dobrou referencí a tou správnou vstupenkou do výběrových řízení v energetice u nás a případně i v zahraničí.